Ostlänken dubbelt så dyr

Snabbjärnvägen Ostlänken kan kosta upp till 70 miljarder kronor att bygga. Nu utreder Trafikverket nyttan och kostnaden för de två planerade stationerna vid Skavsta och Vagnhärad.

_JEA2020.jpg

_JEA2020.jpg

Foto:

NYKÖPING2015-12-24 09:52

Ostlänken är första etappen i det gigantiska projektet höghastighetsjärnvägar som ska binda ihop Stockholm med Göteborg och Malmö.

Kostnaderna har stigit drastiskt och beräknas hamna någonstans mellan 190 och 320 miljarder kronor.

Ostlänken var beräknad att kosta 35 miljarder kronor. Nu räknar man med att kostnaden blir mellan 45 och 70 miljarder kronor.

Därför har Trafikverket fått uppdraget att utreda alla planerade stationslägen.

– Trafikverket kommer inte att ta ställning för något alternativ. Utredningen är helt förutsättningslös för att se vilka kostnader och övriga effekter som de olika alternativen för med sig, säger Lennart Kalander, planeringschef på Trafikverket.

Innebär det här att man ifrågasätter behovet av en station vid Skavsta?

– Nej, det ska göras en övergripande analys där man tittar på alla stationer och hur de skulle kunna lokaliseras, hur det ska se ut och vilka kostnader det blir, säger Lennart Kalander.

– Men det görs förutsättningslöst och kommer sedan att rapporteras till Sverigeförhandlingen. Sedan kan man se om man ska gå vidare och göra utredningar.

Skavsta och Vagnhärad pekas ut i direktiven. Om de försvinner kommer Sörmland att bli utan stationer på Ostlänken.

– Det handlar om att titta på alla stationslägen och det finns inga beslut på att förändra hur det ser ut i dag.

– Man vill helt enkelt analysera och se vad det innebär, både kostnadsmässigt och effektmässigt, säger Lennart Kalander.

– Det är heller inte bara stationslägen utan man tittar också på olika tekniska lösningar, vad som är kostnadsdrivande.

Ostlänken är långt fram i planeringen, med bibana till Nyköping, där Nyköpings kommun planerar att bygga ett nytt resecentrum.

Kan det bli andra förutsättningar för Nyköpings resecentrum?

– När man gör analysen gör man den förutsättningslöst och tittar på helheten. Vad det sedan kommer att innebära är en helt annan fråga, men man har ju kommit mycket längre i projekteringen på Ostlänken, säger Lennart Kalander.

Innebär det att Ostlänkenprojektet ligger fast eller kan det bli förändringar?

– Ingenting är hugget i sten förrän man har byggt.

– Klart att allting kan förändras, men det är svårare att förändra något när man har kommit långt, säger Lennart Kalander.

Trafikverkets slutsatser ska redovisas till Sverigeförhandlingen i slutet av januari 2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om