Det gigantiska infrastrukturprojektet kan tyckas ligga långt fram i tiden, men nu börjar det röra på sig. I alla fall om man ska tro budskapet från Trafikverket, Nyköpings kommun, Handelskammaren, Östsam och Regionförbundet. De har laddat upp med siffror, utredningar och planer som ska övertyga Nyköpings företagare om att det är läge att börja satsa. Till exempel väntas bygget generera 13 000 nya jobbtillfällen de kommande åren och en regional tillväxt på upp till 1,5 miljarder när kalaset är klart.
På onsdagsmorgonen hölls ett första seminarium för att inspirera näringslivet i en fullsatt aula på Campus Nyköping.
– Jag fick en aha-upplevelse, nu är vi där. Det gäller att ställa in sig mentalt på vad som ska kunna ske. Vi måste tänka om och tänka nytt, säger Tell Melander, som driver Hotell Scandic och är ordförande för Företagarna i Nyköping.
För hans egen del kan snabbjärnvägen och ett nytt resecentrum till exempel innebära hotellet behöver expandera. Ostlänkens projektchef Ali Sadeghi tycker att fler behöver tänka i samma banor.
– Börja rigga er. Fundera på vad ni ska göra med möjligheterna, säger han.
Några klara besked om när det börjar byggas i Nyköping kan han dock inte ge företagarna, det vet Trafikverket först vid slutet av året.
– Men det är inte omöjligt att det blir redan under 2017.
Regeringen har ännu inte antagit den nationella transportplanen som ska gälla fram till 2025, där Ostlänken är den i särklass största investeringen. Men Trafikverket jobbar ändå på som om beslutet redan var taget.
I onsdags berättade SN att Landstinget Sörmland tillsammans med andra län tänker köpa in egna tåg för drygt två miljarder kronor. Tågen ska sättas in på det befintliga nätet från och med 2017, för att förbättra kommunikationerna med Stockholm. Tanken är att avgångarna ska fortsätta även när Ostlänken är klar.
Är det en rimlig investering så tätt inpå Ostlänken?
– Det känner jag inte till alls så det är väldigt svårt att bedöma. När det gäller Ostlänken och trafikering är vi inte riktigt framme ännu, säger Ali Sadeghi på Trafikverket.