Ostlänken kan trafikeras tidigare än planerat

Premiärturen för Ostlänken tidigareläggs när Trafikverket vill bygga – och trafikera – den nya järnvägen etappvis. Det får lokala politiker att jubla.

Ostlänken kan tas i trafik innan hela sträckan är klar. Det glädjer S-politikerna Monica Johansson och Urban Granström.

Ostlänken kan tas i trafik innan hela sträckan är klar. Det glädjer S-politikerna Monica Johansson och Urban Granström.

Foto: SN

Nyköping2021-11-30 16:15

– Planläggningsprocessen pågår och i samband med det så planerar vi för en etappvis utbyggnad av Ostlänken. Och vi tittar också på möjligheten att släppa på trafiken etappvis allt eftersom det blir klart, säger Alexander Santos som är programchef för Ostlänken på Trafikverket.

Den nya järnvägen mellan Järna och Linköping (16 mil) kommer att börja byggas norrifrån. Runt 2023 tror Trafikverket att de kan vara igång med byggandet den första etappen från Gerstaberg vid Järna till Långsjön (strax norr om Vagnhärad) och därefter byggs spåren på söderut.

Prognosen är fortsatt att hela Ostlänken ska vara färdig 2035. Men Trafikverket vill alltså få igång trafiken på de färdiga etapperna innan dess. Där räknar man även in bibanan till Nyköping och Skavsta.

När kan man åka på Ostlänken till Vagnhärad, Nyköping och Skavsta?

– Det har vi inga tider för än. Järnvägsplanerna ska vinna laga kraft och vi behöver de tillstånd som krävs för att kunna bygga.

Men innan 2035?

– Ja, vi siktar på att det ska vara möjligt innan dess, säger Alexander Santos.

undefined
Alexander Santos, programchef för Ostlänken på Trafikverket.

Han berättar att Trafikverket nu utreder om det är tekniskt möjligt att kroka i de nybyggda etapperna med den nuvarande järnvägen samt om dessa provisoriska lösningar ryms inom budgetramarna för projektet. Myndigheten utreder även om det skulle kunna gå att ha tågtrafik igång på den nuvarande järnvägen (Nyköpingsbanan) och Ostlänken samtidigt.

S-topparna Monica Johansson (regionstyrelsens ordförande) och Urban Granström (kommunstyrelsens ordförande i Nyköping), gläds över att delar av Ostlänken bör kunna tas i trafik innan hela sträckan är klar.

– Vi har kommit så långt i Sörmland. I stort sett är det bara att sätta spaden i backen, säger Monica Johansson till SN.

"För att möjliggöra tidig trafikering och få ut nyttorna av Ostlänken är det viktigt att Trafikverket bygger sträckor där det är framkomligt så snart det är möjligt", säger Urban Granström i ett pressmeddelande.

undefined
Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

Cirka 91 miljarder beräknas Ostlänken kosta, berättar Alexander Santos. Samtidigt hoppas Trafikverket kunna kapa siffran med runt tio miljarder. Bland annat kring hanteringen av jordmassor samt utformningen av stationen i Linköping som man vill förenkla och bygga billigare.

Finns det liknande planer för stationerna i Sörmland?

– Nej, de finns kvar som de har planerats sedan tidigare, säger Alexander Santos.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!