– Det här är väldigt, väldigt irriterande, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.
I slutet av oktober berättade tidningen att Trafikverket på uppdrag av regeringen utreder vilka konsekvenserna blir om kostnaden för nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö ska stanna på högst 205 miljarder kronor. I flera av Trafikverkets utredningsalternativ ströks stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad.
Sedan dess har berörda aktörer fått yttra sig i så kallade "hearings". Budskapet från kommunerna i Nyköping och Trosa samt från region Sörmland har varit att utredningsalternativen skulle vara en katastrof för den enormt viktiga regionaltrafiken.
Det är efter dessa hearings som ett fjärde utredningsalternativ har tagits fram. Men även i detta alternativ saknas det alltså stationer i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.
Är du orolig för att Nyköping ska bli utan stationer?
– Nej, men jag är irriterad. Det är svårt att förstå vad Trafikverket vill uppnå.
Även om Trafikverket har fått i uppdrag att titta på konsekvenserna av en bantad budget fortsätter bygget av Ostlänken enligt redan fattade beslut, som inkluderar stationer i Nyköping, vagnhärad och Skavsta.
Trafikverket ska presentera sin slutrapport senast 28 februari 2021. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tidigare sagt till tidningen att hans utgångspunkt är att Ostlänken byggs i enlighet med redan fattade beslut.