Ostlänken: Nytt arbetssätt ska minska miljöskador

Arbetet med att leda bort byggvatten riskerade omfattande inverkan på miljön. Men ett nytt tillstånd ska dels säkra värdefulla vattendrag och mark – samt sänka kostnaden, hoppas Trafikverket.

Det nya arbetsättet för att leda bort byggvatten bedöms spara både på miljön och sänka byggkostanderna.

Det nya arbetsättet för att leda bort byggvatten bedöms spara både på miljön och sänka byggkostanderna.

Foto: Artem Furman/Mostphotos

Nyköping2021-10-15 06:39

– Det finns skyddsvärda områden som kanske hade behövt förstöras, den typen av intrång är bra att slippa. Och den här lösningen påverkar inte de vattendrag som vi vill skydda, säger Jonas Nimfelt, projektledare på Trafikverket.

Det handlar om hur den stora mängd vatten som genereras under järnvägsarbetets gång kan ledas bort från arbetsområdet. Enligt Länsstyrelsens tidigare villkor så behövde byggvattnet ledas bort från de skyddade vattendragen Svärtaån och Kilaån-Vretaån, samt de mindre vattendragen som leder till dem. Detta genom kilometerlånga diken och ledningar, till andra avrinningsområden där vattnet skulle släppas.

undefined
Svärtaån.

Kombinationen av grävmaskinernas arbete med att anlägga dikena och dumpa massorna hade riskerat skada värdefulla jordbruks- och skogsområden under byggskedet, ansåg Trafikverket. Nu har de tillsammans med Länsstyrelsen hittat en annan lösning.

– Vi säkerställer att vattnet renas i dammar som ligger intill byggområdet, därefter släpps det med självfall till de här områdena (Svärtaån och Kilaån-Vretaån). Och det ger samtidigt mindre påverkan på den övriga miljön i områden där vi bygger eftersom vi inte behöver gräva diken, säger Jonas Nimfelt.

Genom detta kan man även spara in på kostnader för Ostlänkenprojektet.

– Det var omfattade ingrepp som behövdes tidigare, så det handlar om stora besparingar. Exakt hur mycket kan jag däremot inte svara på, säger Jonas Nimfelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!