Bolaget bildades i slutet av 1990-talet. Den uttalade tanken med bolaget var att påverka myndigheter och beslutsfattare, så att bygget av Ostlänken förverkligades så fort som möjligt.
När Ostlänken togs med i den nationella planen för transportsystem 2018-2029 såg segern ut att vara bärgad. Ägarna – olika kommuner och regioner längs med Ostlänken – övervägde då att likvidera, eller upplösa, bolaget.
Så blev det inte, berättar kommunalråd Urban Granström, som även är bolagets styrelseordförande.
– Tanken var att det skulle likvideras 2018. Men flera av ägarna ville att det skulle finnas kvar, säger han.
Dessa ägare, bland annat Nyköpings kommun, bestämde at bolaget skulle finnas kvar under 2019 och 2020, för att likvideras 2021. Men nu ser det ut som att bolaget kommer att finnas kvar till och med 2023.
– Nyköpings kommun har redan beslutat att bolaget bör finnas kvar. Vad jag förstår är övriga ägare av samma åsikt.
En orsak till att bolaget sannolikt inte likvideras är den senaste händelseutvecklingen kring Ostlänken. Trafikverket har strukit stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad i ett utredningsmaterial som regeringen har beställt.
– Ägarna känner att de vill ha kvar bolaget för att med gemensam kraft kunna föra fram våra åsikter kring Ostlänken, säger Urban Granström.
Årsstämman för Östgötalänken Nyköping AB hålls i början på april.