– Jag sa till farsan att jag ville starta en pizzafabrik så att våra pizzor kunde säljas över hela Sverige, minns Tony Gerasovski, som äger och driver Tonys Pizzafabrik i Nyköping.
Farsan – den numera bortgångna Danail "Danne" Gerasovski – är välkänd i Nyköping. Han startade restaurang Fazana och under de 40 år han drev pizzerian fick den en särställning i många Nyköpingsbors hjärta.
Till en början låg pizzafabriken i Fazanas lokaler. Men Tony Gerasovski insåg snart att det var ohållbart.
– Ska man tjäna några pengar på att tillverka pizzor i fabrik måste man upp i volym, marginalerna är så små. Fazana var inte anpassad för stora volymer, säger han.
För sex år sedan flyttade fabriken till Konservkompaniets gamla lokaler på Idbäcken. Sedan dess har verksamheten vuxit för varje år.
När fabriken startade hade man ett par anställda. I dag arbetar 21 personer i fabriken. Och just i år nås en milstolpe. För första gången bakas här mer än en miljon pizzor under ett år.
På sätt och vis har Tony Gerasovski nått sitt mål. Pizzorna från fabriken – som startades i Fazana – säljs nu över hela Sverige.
Men även om produktionen ständigt har ökat har resan inte varit oproblematisk.
När fabriken flyttade till gamla Konservkompaniet kom Tonys pizza in i ICA Sveriges sortiment. Det var ett stort steg och skulle i förlängningen kunna innebära hundratusentals sålda pizzor per år.
Det gick inte alls bra, berättar Tony Gerasovski.
– ICA ville ha en eko-pizza. Men det ville inte kunderna. I samband med den niten lärde vi oss att aldrig kompromissa med smaken.
Tony Gerasovski beslöt sig för att lämna dagligvaruhandeln och i stället satsa på att leverera färdiga pizzabottnar till restauranger. Det gick desto bättre.
I dag har Tonys pizza över 300 restauranger som kunder.
– Vårt koncept med handbakade pizzabottnar passar restauranger perfekt. Ingen pizza blir den andra lik utan det syns att det handlar om ett hantverk.
Efter den lyckade satsningen mot restauranger började Tonys pizza också bearbeta så kallade "convinience stores", som bensinmackar, pressbyråkiosker och Seven eleven-butiker.
– Där växer vi väldigt snabbt. Vi räknar med att produktionen till dessa kunder snart kommer att vara större än den vi har till restauranger.
Dessutom har cirkeln slutits. Genom att tas upp i Coops sortiment är Tonys pizza tillbaka i dagligvaruhandeln. Och den här gången har det gått över förväntan.
– Vi vet inte riktigt varför våra frysta pizzor går så bra på Coop. Eventuellt har det att göra med förpackningen. Det här gången säljs våra frysta pizzor i riktiga pizzakartonger.
För att möta efterfrågan och för att kunna ge sig ut på exportmarknaden ska pizzafabriken i Nyköping fortsätta att växa.
Just nu pågår ett arbete med att dubblera fabriksytan. Och under nästa år startas ett nytt skift, något som skapar ett 15-tal nya arbetstillfällen. Siktet är inställt på att tillverka en och en halv miljon pizzor under 2022 och tre miljoner under 2023.
Planerna är inte slut där. Tanken är att Tonys pizza ska starta en pizzakedja med restauranger runt om i hela landet.
– Det är min dröm att ha kontroll över hela kedjan. Från fabriken till restaurangen. Och om tio år ska vi vara där. Det finns ingen som helst tvekan, säger Tony Gerasovski.