– Det råder parkeringsdiktatur i Nyköping, säger den numera pensionerade civilekonomen Barbro Banebro. Hon är en av många bilister som upprörts av den extra avgift som app-tjänstenEasypark lägger på ordinarie p-avgift utan att informera konsumenten.
Barbro Banebro tycker det är anmärkningsvärt att varken Easypark eller Nyköpings kommun upplyser om att det tillkommer avgifter, utöver områdestaxa, när man parkerar på kommunala p-platser.
– Det är inte schyst av kommunen att inte redovisa den faktiska kostnaden för att parkera i Nyköping, säger hon.
Nyköpings kommun håller på att avveckla all kontanthantering i samband med parkering i Nyköpings tätort. I stället hänvisas bilisterna till tre apptjänster som man vill att bilisterna ska använda för att betala p-avgiften. Två av de mobila apparna, Easypark och SMS-park, lägger på extra avgifter i samband med att parkeringen startar. Easypark lägger på 15 procent av parkeringskostnaden, eller minst 4,95 kronor per startad parkering, medan SMS-park har en serviceavgift på max 2,90 per parkering. I Easyparks fall redovisas inte den dolda avgiften i samband med att konsumenten startar parkeringen, något som skulle kunna falla under konsumentköplagen.
– All prissättning ska vara transparent för konsumenten, och spontant skulle jag säga att kostnaden ska redovisas där själva betalningen genomförs, säger Daniel Isaksson, jurist på Konsumentverket.
Han poängterar dock att Konsumentverket ännu inte fått in något fall med dolda avgifter via parkeringsappar, och att han därför inte vet om den dolda avgiften är just dold.
– Det handlar om en mindre summa som de flesta säkert är beredda att förbise. Men alla är välkomna att anmäla till oss, först därefter kan jag avgöra om det är ett konsumentproblem.
Nyköpings centrala delar är indelat i två parkeringszoner: röd zon (inre stadskärna) och grön zon (yttre stadskärna). På kommunens hemsida står det tydligt att det kostar 12 kronor i timmen att parkera i röd zon, och 6 kronor i den gröna. App-tjänsterna redovisar också på hemsidan, men det står ingenstans att p-apparna påför extraavgifter.
Tommy Carlsson är verksamhetschef för gata, park och hamn på Tekniska divisionen i Nyköpings kommun. Han tycker inte det är kommunens skyldighet att redovisa mobil-apparnas extra avgifter, utan upp till privatpersonen själv att välja den tjänst man vill använda. Det finns även möjlighet att betala med kort på vissa platser i tätorten, säger han.
– Det finns tre aktörer att välja mellan och alla lägger inte på avgifter, säger han.
Parkster är det tredje alternativet som Tommy Carlsson hänvisar till. Men inte heller den är gratis. Parkster uppger visserligen att appen är avgiftsfri, men det förinställda betalningsalternativet är pappersfaktura. Parkster redovisar dock tydligt att det tillkommer en fakturaavgift på 29 kr per faktureringstillfälle.
Barbro Banebro tycker att kommunen borde upplysa om att det läggs på avgifter på de ordinarie p-avgifterna och tycker att kommunen gått för långt när de tar bort vanliga betalningsalternativ och ersätter med appar som inte är användarvänliga.
– Det här handlar inte om teknisk okunnighet bland bilister, utan ett samhälle som missgynnar oss medborgare.
Fotnot: Vi har varit i kontakt med Easypark som lovar att återkomma med svar nästa vecka.