Pendlarnas krav på nya operatören: "Det hoppas jag att de fixar"

På måndagsmorgonen möttes vardagspendlarna av de första tågen som körs av Transdev. SN åkte med från perrong till perrong och fångade upp pendlarnas budskap till den nya operatören.

Pendlaren Peter Ekroth tycker att förbindelsen mellan Mälartåg och lokaltrafiken i Nyköping hade kunnat vara bättre.

Pendlaren Peter Ekroth tycker att förbindelsen mellan Mälartåg och lokaltrafiken i Nyköping hade kunnat vara bättre.

Foto: Tove Höök Bittkowski

Nyköping2024-06-17 12:09

SN var med på 06.43-tåget mellan Stockholm och Nyköping, när Transdev körde några av sina första vardagspendlare med Mälartågen. Det är efter en period med missnöje och kaos, med tusentals inställda eller försenade tåg, som företaget tar över efter MTR.

Peter Ekroth har pendlat från Stockholm till Nyköping en till tre gånger i veckan sedan augusti. 

– Det har gått helt okej. I vintras var det en hel del förseningar, som gjorde det svårare. Jag har inga stora förhoppningar på några förbättringar. En förhoppning jag har är att få mer information i sista minuten om signalfel och liknande, berättar han.

På tåget jobbar Christian Bolin. Han började som tågvärd på Mälartåg i januari 2023, när MTR var operatör.

– Det har varit höga toppar och djupa dalar med MTR. Ibland har jag känt att det inte varit så bra informationsflöde, varken till oss i personalen eller till våra resenärer.

Det är bland annat inställda tåg kort inpå avgångstid som har gjort jobbet besvärligt. Nu hoppas han på förändring.

– Jag har höga förhoppningar, det har jag. Men jag försöker att inte sväva iväg och tänka att allt blir guld och gröna skogar. I och med att Transdev har koll på tåginfrastrukturen så vill jag hoppas på att de gör det bättre.

undefined
Tågvärden Christian Bolin vill kunna ge resenärerna svar på sina frågor när tåget strular, något han hoppas kunna göra när Transdev börjar operera Mälartåg.

För Christian Bolin är det viktigt att resenären kommer från punkt A till punkt B inom utsatt tid. Om det sker förseningar ska det kommuniceras tydligt. Vad bytet av operatör innebär för honom som anställd är svårt att svara på, så här direkt.

– Hittills har de varit bra på att förmedla information till oss anställda, vilket jag hoppas att de fortsätter med. Jag har hört både gott och ont om dem, men förväntar mig att det blir bättre för oss i personalen så att vi kan ge svar på resenärernas frågor.

Susanna Janfalk, museichef på Sörmlands museum, pendlar från Stockholm till jobbet i Nyköping två till tre dagar i veckan. Hon tog tåget från Stockholm klockan 07.42.

undefined
Susanna Janfalk pendlar till jobbet på Sörmlands museum.

– Tåget var i tid! Jag har inte haft vansinnigt stora problem. Det hade varit bra med bättre kommunikation, till exempel när ett tåg blivit inställt och man får stå och vänta. Även nätverket hoppas jag att de kan fixa så att det är bättre uppkoppling om man behöver jobba på tåget.

Tågen gick på måndagsmorgonen som de skulle Stockholm-Nyköping, men på andra håll blev det en del strul. I Eskilstuna och Strängnäs var flera avgångar försenade och några avgångar blev inställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!