En person ramlade omkull i sin bostad i Nyköping och larmade hemtjänsten vid 21-tiden en kväll i januari. Det dröjde dock innan personalen kom till bostaden, vilket ses som extra olyckligt då personen äter blodförtunnande och hade slagit i huvudet. Enligt den anmälan som har upprättats kunde fallet ha fått ”allvarliga konsekvenser” i och med att hemtjänsten inte agerade omedelbart, men det poängteras att personen inte fick några större skador.
En internutredning visar att larmtelefonen inte fungerade tillfredsställande och att hemtjänstpersonalen inte hade följt en rutin kring arbetstelefonerna. Dessutom ska det ha blivit missförstånd mellan chefen och personalen i arbetsgruppen.
"Troligtvis till följd av språkförbistring", står det i anmälan.
Just nu ser kommunen en risk i att något liknande kan inträffa igen.
Vad beror det på?
– Att det inte finns tydliga rutiner. I åtgärdsplanen har vi skrivit en rutin som ska förtydliga ansvaret vid larm, för att säkerställa att de åtgärdas. Det ska bli klart den här veckan, säger Marie Sjöström, enhetschef inom hemtjänsten.
Den nya rutinen, som egentligen är ett förtydligande av den rutin som redan finns, handlar om hur personalen ska svara vid larm och hur snabbt det ska gå.
– Det ska ut till alla arbetsgrupper, till ordinarie anställda och gamla som nya vikarier, säger Marie Sjöström.
När någon trycker på ett trygghetslarm hanteras det av samordningscentralen, som jobbar dygnet runt. De skickar sedan ärendet vidare till den hemtjänstgrupp som är aktuell.
Hur snabbt kan man räkna med att någon svarar på ett larm?
– Vi har en inställelsetid på 30 minuter, säger Marie Sjöström.
Händelsen är anmäld som en ”påtaglig risk för allvarligt missförhållande” enligt lex Sarah, som är den anmälningsform som används när kommunen gör en anmälan kring sin egen verksamhet. Det är IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som utreder lex Sarah-anmälningar.