– När jag öppnade 2011 var nörd mer eller mindre ett skällsord. Det fanns ingen som fattade varför jag gjorde det här. Men så är det inte idag. Nörd har blivit något fint att vara.
Det säger Petri Niemi i sin butik Serier och annat på Västra Kvarngatan i Nyköping. Affären är liten, men välfylld, med klassiska nördrelaterade prylar: tv-spel, mangaserier, figuriner och filmer.
2015 ändrade Svenska akademiens ordlista sin definition av ordet "nörd". Tidigare beskrevs nörden som ”enkelspårig och löjeväckande person, tönt". Den nya definitionen beskriver nörden som någon med specialintressen, som ibland kan uppfattas som enkelspårig.
Nörden har fått sig ett uppsving.
Exakt varför är svårt att säga.
Kanske är det för att datanörden kunnat klättra högst upp på samhällsstegen, som Steve Jobs och Mark Zuckerberg? Kanske är det en tacksam identitet när internet öppnat upp för nischade gemenskaper över nationsgränserna? Eller att klassiska nördintressen blivit folkliga, när Disney köpt rättigheterna och nylanserat favoriterna Marvel och Star wars?
Med nya filmer på rullande band kommer även fansen. Detta går inte minst att se med årets Barbiefilm, som blivit en kassasuccé och samtidigt sålt in dockan till en ny generation. SN skrev nyligen om Britt-Inger, som är en riktig Barbienörd.
– Jag måste tacka Disney att folk fick upp ögonen för grejen med superhjältar. Och jag tackar högre makter för spelet Pokémon go.
Petri Niemi förklarar att många barn och unga som ser en film och tycker om en hjälte, gärna vill ha andra prylar kopplade till karaktärerna eller det "universum" de lever i. Mobilspelet Pokémon go öppnar upp ögonen för Pokémonkort och gosedjur.
Affären på Västra Kvarngatan sitter ihop med hans bostad och är inte många kvadratmeter stor – men här går ingen yta till spillo. På golvet, längst väggarna och till och med i taket finns serietidningar, tv-spel, superhjältefigurer, Pokémonkort, Warhammergubbar och mycket annat. En ansenlig mängd är begagnat.
– Det är en generell trend just nu. Fler vill ta tillvara på det som redan finns och återbruka, säger Petri Niemi.
Han flyttade med sin familj från Strängnäs till Nyköping 2011, till det gula 1700-talshuset med den inbyggda affärslokalen. Han jobbade då som illustratör. Eftersom det ändå inte kostade något extra, tänkte Petri Niemi och frun Pia att det skulle vara en rolig grej att öppna en butik.
Sagt och gjort – de köpte upp ett konkurslager i Stockholm och drog igång.
Nu har butiken funnits i tolv år och är ett vattenhål för Nyköpings nördar – och långväga besökare. Många av kunderna är stammisar som kommer varje vecka. Trots internets möjligheter till gemenskap, går det kanske inte fullt ut att ersätta fysiska mötesplatser.
– Här pratar vi om livet och allt som gör det värt att leva. Jobb, plugg, kärleken eller att hitta ett riktigt bra spel.
Petri Niemi ser skapar gärna ett sammanhang även för dem som kan tycka det sociala är svårt.
– Vissa behöver bryta ensamheten vid datorn och komma ut i verkligheten lite grand. Har de gjort det en gång, ja, då kanske de tycker att det inte var så farligt. Man gör det en gång till, och till slut blir det en vana. Nu säger inte jag att alla stamkunder är sådana, med de finns.