– Det känns naturligtvis surt, säger Peter Palmebäck, IT-chef på Nyköpings kommun om misslyckandet.
Projektet har pågått sedan 2017 och syftet var att en stor del av de två kommunernas olika IT-system skulle skötas av IT-leverantören Atea AB. Men genom åren har projektet kantats av olika problem. Enligt Peter Palmebäck beror problemen på att Atea AB inte har kunnat leverera vad man lovat.
– Vår uppfattning är att underlagen som Atea har fått av oss har varit kompletta.
Trots problemen har kommunerna och Atea vid ett par tillfällen kommit överens om att göra ett omtag och fortsätta projekt Gira. I våras nåddes något av en milstolpe. Driften av Oxelösunds ekonomisystem fördes över till IT-leverantören. Det blev platt fall.
Enligt Peter Palmebäck uppstod ett par incidenter med ekonomisystemet. Det är i och för sig inget ovanligt att incidenter inträffar. Däremot var Ateas responstid alldeles för lång, anser han.
– Vi själva upptäckte incidenterna väldigt snabbt. För Atea tog det längre tid. Det var en händelse som fick oss att inse att vi tyvärr behövde avbryta projektet.
Projektets budget uppgår till 3,6 miljoner kronor. Hittills har drygt två miljoner kronor spenderats. Peter Palmebäck tycker trots allt att hela summan inte har kastats i sjön.
Under projektets gång har datasystemen gåtts igenom och flera justeringar har gjorts. Det arbetet är inte bortkastat, anser han.
– Men det inträffade är väldigt beklagligt. Förutom att projektet har kostat pengar, har vår personal investerat väldigt mycket energi i detta.
Atea AB blev Nyköpings kommuns IT-partner efter en upphandling 2015. Avtalet är värt ungefär 30 miljoner kronor per år och merparten av pengarna avser leverans av datorer och surfplattor. Konsulttjänster är en annan stor post.
Avtalet med kommunen har förlängts en gång och kan förlängas en gång till när den nuvarande avtalsperioden löper ut i oktober 2021.
Kommer ni att förlänga avtalet?
– Det är för tidigt att säga. Däremot ska jag säga att andra delar Ateas uppdrag sköts väldigt bra, säger Peter Palmebäck.
SN har frågat Atea om bolagets uppfattning. Atea har valt att inte svara men Therese Bengtner, PR-ansvarig på Atea, skriver följande i ett mejl:
– Vår roll (är) alltid att stötta och rådge våra kunder utifrån deras specifika it-miljö och besluten de tar kring den.