Polisinsats mot den tunga yrkestrafiken

Under en veckas tid har polisen genomfört en nationell trafikvecka. Det för att kontrollera den tunga trafiken.

Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-02-13 10:30

Lastbilarna fångas in på E4 och leds till den södra infarten i närheten av Gumsbacken, som är platsen för poliskontrollen.

– Det här är yrkeschaufförer man åker bara upp bredvid och pekar. De förstår direkt vad som gäller, det är lite skillnad på att stoppa vanliga bilister, säger Per Lange trafikpolis.

undefined
Jonas Höök, trafikpolis, kontrollerar den tunga yrkestrafiken.

Syftet med trafikveckan är att upptäcka bristfälliga fordon samt chaufförernas kör- och vilotider.

– Vi kontrollerar signaler, lysen, däck och att chauffören har de tillstånd som krävs och följer sina arbetstider. I färdskrivaren ser vi hur fordonet framförts och den kontrollerar vi, säger Per Lange.

Under senaste tiden har det varit flertal olyckor där lastbilar varit inblandade. Vad kan det bero på ?

– Orsaken att lastbilarna kör i diket är samma som när personbilarna kör i diket. Man kör för fort i förhållandet till väglaget och man håller inte avståndet till framförvarande. De här stora lastbilarna är hemskt besvärliga, det blir stopp på hela motorvägen, säger Per Lange.

undefined
Jonas Höök och Per Lange sitter inne i polisbussen där de kan kontrollera data på förare och fordon.

Under veckan fick ett transportföretag böta 40 000 kronor för så kallat cabotag. Vilket innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land.

Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebär normalt en sanktionsavgift.

– Chauffören fick betala 40 000 kronor innan han fick lämna kontrollplatsen, säger Jonas Höök, trafikpolis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!