Alla planer på höghastighetståg, inklusive Ostlänken, stoppas och en kapacitetsutredning ska titta på hur man sen ska gå vidare. Det uttalandet kom från riksdagsledamoten Helena Gellerman i måndags.
Bakgrunden är en så kallad följdmotion i riksdagen i vilken Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna enats om att säga nej till höghastighetsjärnväg. Helena Gellerman är en av fyra personer bakom förslaget.
Uttalandet väckte frågetecken och starka reaktioner från politiker, näringsliv och andra.
På tisdagseftermiddagen gav Helena Gellerman ett annat svar:
– Vi säger nej till höghastighetsjärnväg och Ostlänken har tidigare varit en del av det. Vi står bakom att Ostlänken ska byggas. Den har kommit så långt och är så underbyggd men rent beslutstekniskt måste man titta på att det kan komma att behövas justeringar eftersom Ostlänken inte kommer att vara en del av ett nationellt stambanenät för höghastighetståg.
I måndags sa du att ni vill göra ett omtag på allt, inklusive Ostlänken?
– Ja, man behöver göra ett omtag på hela kapacitetsutredningen och det finns en kapacitetsbrist på sträckan. Säger vi nej till höghastighetståg behöver man se hur det påverkar Ostlänken.
Att en ny utredning skulle innebära stopp för Ostlänken i väntan på svar tror dock inte Helena Gellerman.
– Vi vill inte stoppa Ostlänken.
Trafikverket meddelar att de inte har fått några nya direktiv och jobbar på enligt plan.
Maria Stockhaus sitter i riksdagens trafikutskott för Moderaterna och är en av medförfattarna till motionen. Hon klargör att det handlar om en omprövning av nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Men omprövningen gäller inte Ostlänken, som byggs för trafik i maximalt 250 kilometer i timmen.
– Det har funnits olika definitioner men det som alla refererar till nu är att gränsen för snabbtåg går vid 250 kilometer i timmen. Höghastighetståg är de som går snabbare än det.
Regionstyrelsens ordförande Monica Johansson (S) tror att det tidiga uttalandet av Helena Gellerman bygger på att olika termer blandades samman.
– Alla som uttalar sig kan inte skilja på Ostlänken och höghastighetsbanorna. Man blandar ihop det för att man är okunnig. Och det är det många som är, säger hon.