– Det här är en viktig pusselbit till, säger Johan Dahlrot, projektledare för Nyköpings resecentrum inom kommunen.
Förra veckan antogs Trafikverkets järnvägsplan som visar hur Ostlänkens bibana ska utformas kring resecentrum i Nyköping. Det är också den första planen i Ostlänkenprojektet som har antagits.
Trafikverkets järnvägsplan är tätt sammanflätad med Nyköpings kommuns detaljplan för resecentrum och parternas gemensamma arbete med den anläggningen.
Järnvägsplanen vinner laga kraft i april, om den inte överklagas.
– Vi har ju väntat på att järnvägsplanen ska antas och det är en förutsättning för att vi ska komma vidare och så småningom kunna bygga anläggningarna, säger Johan Dahlrot.
När det gäller detaljplanen för nya resecentrum så har den genererat synpunkter från ett stort antal privatpersoner. Synpunkterna har framför allt handlar om ökade buller- och trafiknivåer, men även om resecentrumets utseende.
Detaljplanen överklagades men fick nyligen grönt ljus av mark- och miljödomstolen. Nu har även det beslutet överklagats och det blir upp till nästa instans, mark- och miljööverdomstolen, att ta beslut i frågan.
Under tiden fortsätter det redan pågående arbetet med resecentrum som tidigare.
– Nu är vi inne i ett intensivt projekteringsskede. Vi inom kommunen tittar på våra delar och jobbar vidare tillsammans med Trafikverket kring de delar som vi gör gemensamt, och som kräver mycket samordning. Det pågår ett fortsatt intensivt arbete, säger Johan Dahlrot.