– Flygbladen ligger helt i linje med den strategi som Sverigedemokraterna har. Liksom med annonskampanjen i Stockholms tunnelbana handlar det om att ge största möjliga genomslag i svensk media, säger Johannes Krunegård.
Därför var inte flyktingarna, som kommit med båtarna över havet till ön Lesbos, den primära målgruppen, enligt Johannes Krunegård.
– Målgruppen är de svenska väljarna. SD vill provocera och mobilisera sina egna väljare, skapa klyftor och polarisera den politiska debatten i Sverige och ge utrymme för den främlingsfientliga strömingarna, säger Johannes Krunegård.
Genom att "gömma" flygbladen och låta media hitta dem skapade SD en dramaturgi.
– Folk blir ju förbannade, samtidigt som SD-anhängarna mobiliserar och stärker sin underdog-roll ytterligare, säger han.
– Därför tycker jag inte att man ska låta sig provoceras av SD:s flygblad utan ta debatten. I det här läget måste vi lägga fokus på att invandring är bra för det svenska samhället och att Sverige har ett ansvar att ta emot människor som flyr undan krig, säger Johannes Krunegård.
I dag har istället SD lyckats styra debatten, tycker han.
– Sverigedemokraternas politik och världsbild kantas ju av felaktigheter.
Johannes Krunegård var tidigare kommunalråd för Miljöpartiet i Nyköping och är fortfarande öppen med sin partitillhörighet. Han tog jobbet som pr-konsult på Westander eftersom att pr-byrån arbetar efter filosofin att fler ska höras i samhällsdebatten, som är grunden för ett demokratiskt samhälle.
– Men vi rekommenderar ingen av våra kunder att bedriva lobbyverksamhet gentemot SD, säger Johannes Krunegård.