Premiär för extra långa släp

Den första juli börjar en ny föreskrift från Transportstyrelsen att gälla för långa och tunga fordonståg mellan Södertälje och Malmö. Ekipagen kan nu bli upp till 31, 4 meter långa.

flygspan010.jpg

flygspan010.jpg

Foto:

Nyköping2014-06-30 18:04

Fordonståg får enligt nuvarande grundregel endast vara 24 meter långt. Om vissa förutsättningar är uppfyllda kan de dock få vara upp till 25,25 meter. Med den nya föreskriften blir det alltså ytterligare en förlängning på ekipagens maximala längd med nära sex meter. Föreskriften gäller motorvägen mellan Södertälje och Malmö, samt vissa vägsträckor i Södertälje och Helsingborg.

– Reglerna bygger på de fordonskombinationer som finns i dag, med påhängsvagnar av europeisk standard. Det innebär i praktiken en dubbeltrailer, att man hänger på två släp istället för ett på varje dragbil, säger Mats Willén, utredare på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Bakgrunden till de nya reglerna är forskningsprojektet High capacity transport, HCT, som syftar till att effektivisera transporterna och minska koldioxidutsläppen. Flera universitet och ett antal fordonstillverkare ingår i projektet, bland annat lastbilstillverkaren Scania i Södertälje, som är den som ansökt om meddelandet om föreskrift på sträckan. Föreskriften är dock inget personligt tillstånd utan gäller alla som följer de tekniska kraven. Fordonstågen ska till exempel ha minst tio hjulaxlar, med specificerade axelavstånd som inte får underskridas. Det finns även tydligt specificerade krav på kopplingsanordningarna mellan dragbil och trailers.

– De höga tekniska kraven gör att det inte blir farligare i trafiken, snarare tvärtom eftersom en lastbilsfront försvinner. De här långa lastbilskombinationerna rullar redan sedan tre år tillbaka på vägarna mellan Malmö och Göteborg. Det har gjorts en konsekvensutredning och miljövinsterna är stora, mellan 20 och 30 procent lägre bränsleförbrukning per transporterad ton och kilometer, säger Mats Willén.

De tekniska kraven ska bland annat säkerställa sidostabilitet och bromssystem. Av säkerhetsskäl är det också viktigt att inte lastbilarna går för långsamt.

Kommer de längre lastbilsekipagen att innebära problem för övriga trafikanter, till exempel vid omkörningar?

– Det är i så fall marginellt eftersom de nästan bara ska gå på motorvägen, säger Mats Willén.

Scania kommer på tisdagen att köra en premiärtur med två fullängdssläp på sträckan mellan Södertälje och Helsingborg. Enligt företaget minskar man genom förlängningen på släpen bränsleförbrukningen med upp till 30 procent.

– Att nå motsvarande klimateffekt genom fordonsutveckling skulle ta åtskilliga år, kommenterar Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg i ett pressmeddelande.

Föreskriften gäller till och med den 31 december 2017, sedan finns möjlighet att ansöka om förlängning. Om inte de generella reglerna då redan ändrats.

– Vi har fått i uppdrag av regeringen att göra en utredning om den nuvarande grundregeln med maxvikten 60 ton kan höjas till 74 ton, berättar Mats Willén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!