– Vi har till och med märkt en viss uppgång i försäljningen. Det beror såklart på att många är hemma och behöver ha saker att göra, säger ägaren Martin Brunelius.
Förra året utsågs Brunelius Färg i konkurrens med nästan 100 andra butiker i Sverige till årets Happy Homes-butik. Utmärkelsen kom efter att Martin Brunelius moderniserat butiken rejält och även ökat försäljningen.
– Mitt i brinnande butiksdöd storsatsade vi på att bygga om allting, säger han.
Butikslokalen utökades och måleriet och golvläggarverksamheten fick större utrymmen bakom butiken. Färgförsäljningen kompletterades med en avdelning för inredning som går under varumärket Selected by Kanel. Inspirationen kommer från den så populära inredningsbutiken Kanel som slog igen strax innan ombyggnationen. Martin kontaktade Kanels ägare Johanna Svensson.
– Jag frågade om hon inte kunde hjälpa mig att ta in rätt varumärken och rätt produkter. Jag tror att det här sortimentet passar ganska bra ihop med vår bransch.
Butiken fick även en lounge där kunderna kan ta en fika och läsa tidningen medan de väntar på färgen. Man byggde även en liten biograf där barnen kan titta på film och äta popcorn medan föräldrarna handlar.
– Vi har försökt få till en lite mysigare känsla. Jag tycker att färgbutiker ofta har varit väldigt tråkiga. Färgbutikerna borde istället ligga i framkant när det gäller inspiration, säger Martin.
– En stor anledning till att vi blev årets Happy Homes-butik är personalen. Jag har otroligt duktig personal.
Kunderna i färgbutiken kan även få hjälp med målningen, golvläggningen och plattsättningen av systerbolagen Brunelius Måleri och Nilson & Son som finns i samma byggnad. Martin övertog det gamla släktföretaget Brunelius Måleris varumärke sedan det gått i konkurs efter att ha sålts till en annan ägare. På samma sätt har han övertagit Nilson & Sons varumärke efter att det bolaget dragits med i den dramatiska Rydbergskonkursen.
– Trots att de båda drabbades av konkurs är det starka varumärken som har funnits i väldigt många år. Fördelarna övervägde nackdelarna, säger Martin.
Brunelius Färg har idag 6 anställda, Brunelius Måleri 13 anställda och Nilson & Son 6 anställda.
Martin menar att man hela tiden måste försöka utveckla verksamheten. Därför ger sig Brunelius Färg nu in i solskyddsbranschen tillsammans med tre andra delägare och börjar sälja bland annat persienner, markiser och rullgardiner. Företaget kommer även att kunna hjälpa kunderna med monteringen.
Martin Brunelius är tredje generationens ägare till familjeföretaget. Det grundades 1945 av hans farfar Ivar Brunelius. Ivars söner Bernt och Hans drev sedan företaget tillsammans fram till 1991. Då startade Bernt färgbutiken Brunelius Färg medan Hans drev Brunelius Måleri vidare. Brunelius Färg ingick redan från starten i den handlarägda kedja som idag heter Happy Homes.
Martin hann jobba några år som revisor i Stockholm innan han återvände till Nyköping för att börja jobba i familjeföretaget. För sex år sedan tog han över företaget från pappa Bernt.
– I mitt fall har generationsväxlingen varit smidig eftersom min pappa inte har hängt sig kvar utan när han slutade så slutade han. Jag tror att det kanske kan vara ett problem i andra fall att man inte riktigt får sätta sin prägel på verksamheten, säger Martin.
För närvarande går det bra för företaget, men Martin menar att framtiden är ganska oviss.
– Vi drabbas inte först av coronakrisen utan kanske i nästa skede när arbetslösheten blir högre och konsumtionsförmågan blir lägre. Jag är lite orolig inför höst och vinter, men det är något som jag inte kan påverka så jag fokuserar på att fortsätta utveckla verksamheten. Det är det enda jag kan påverka.