Prisbelönt färgbutik med mysig känsla

Den tredje generationen Brunelius har moderniserat färgbutiken och fortsätter att hitta nya sätt att utveckla verksamheten. Företaget har hittills inte drabbats särskilt negativt av coronakrisen.

Martin Brunelius är tredje generatinens ägare till familjeföretaget.

Martin Brunelius är tredje generatinens ägare till familjeföretaget.

Foto: Joachim Sorbe

Nyköping2020-05-31 10:10

– Vi har till och med märkt en viss uppgång i försäljningen. Det beror såklart på att många är hemma och behöver ha saker att göra, säger ägaren Martin Brunelius. 

Förra året utsågs Brunelius Färg i konkurrens med nästan 100 andra butiker i Sverige till årets Happy Homes-butik. Utmärkelsen kom efter att Martin Brunelius moderniserat butiken rejält och även ökat försäljningen. 

– Mitt i brinnande butiksdöd storsatsade vi på att bygga om allting, säger han.  

Butikslokalen utökades och måleriet och golvläggarverksamheten fick större utrymmen bakom butiken. Färgförsäljningen kompletterades med en avdelning för inredning som går under varumärket Selected by Kanel. Inspirationen kommer från den så populära inredningsbutiken Kanel som slog igen strax innan ombyggnationen. Martin kontaktade Kanels ägare Johanna Svensson.

– Jag frågade om hon inte kunde hjälpa mig att ta in rätt varumärken och rätt produkter. Jag tror att det här sortimentet passar ganska bra ihop med vår bransch. 

Butiken fick även en lounge där kunderna kan ta en fika och läsa tidningen medan de väntar på färgen. Man byggde även en liten biograf där barnen kan titta på film och äta popcorn medan föräldrarna handlar. 

– Vi har försökt få till en lite mysigare känsla. Jag tycker att färgbutiker ofta har varit väldigt tråkiga. Färgbutikerna borde istället ligga i framkant när det gäller inspiration, säger Martin. 

– En stor anledning till att vi blev årets Happy Homes-butik är personalen. Jag har otroligt duktig personal. 

undefined
Butiken har en lounge där kunderna kan fika och läsa tidningen medan de väntar på färgen.

Kunderna i färgbutiken kan även få hjälp med målningen, golvläggningen och plattsättningen av systerbolagen Brunelius Måleri och Nilson & Son som finns i samma byggnad. Martin övertog det gamla släktföretaget Brunelius Måleris varumärke sedan det gått i konkurs efter att ha sålts till en annan ägare. På samma sätt har han övertagit Nilson & Sons varumärke efter att det bolaget dragits med i den dramatiska Rydbergskonkursen. 

– Trots att de båda drabbades av konkurs är det starka varumärken som har funnits i väldigt många år. Fördelarna övervägde nackdelarna, säger Martin. 

Brunelius Färg har idag 6 anställda, Brunelius Måleri 13 anställda och Nilson & Son 6 anställda. 

Martin menar att man hela tiden måste försöka utveckla verksamheten. Därför ger sig Brunelius Färg nu in i solskyddsbranschen tillsammans med tre andra delägare och börjar sälja bland annat persienner, markiser och rullgardiner. Företaget kommer även att kunna hjälpa kunderna med monteringen. 

undefined
Färgförsäljningen har kompletterats med en avdelning för inredning som går under varumärket Selected by Kanel.

Martin Brunelius är tredje generationens ägare till familjeföretaget. Det grundades 1945 av hans farfar Ivar Brunelius. Ivars söner Bernt och Hans drev sedan företaget tillsammans fram till 1991. Då startade Bernt färgbutiken Brunelius Färg medan Hans drev Brunelius Måleri vidare. Brunelius Färg ingick redan från starten i den handlarägda kedja som idag heter Happy Homes. 

Martin hann jobba några år som revisor i Stockholm innan han återvände till Nyköping för att börja jobba i familjeföretaget. För sex år sedan tog han över företaget från pappa Bernt. 

– I mitt fall har generationsväxlingen varit smidig eftersom min pappa inte har hängt sig kvar utan när han slutade så slutade han. Jag tror att det kanske kan vara ett problem i andra fall att man inte riktigt får sätta sin prägel på verksamheten, säger Martin. 

undefined
Företaget grundades av Martin Brunelius farfar Ivar Brunelius 1945.

För närvarande går det bra för företaget, men Martin menar att framtiden är ganska oviss. 

– Vi drabbas inte först av coronakrisen utan kanske i nästa skede när arbetslösheten blir högre och konsumtionsförmågan blir lägre. Jag är lite orolig inför höst och vinter, men det är något som jag inte kan påverka så jag fokuserar på att fortsätta utveckla verksamheten. Det är det enda jag kan påverka. 

undefined
Brunelius Måleri låg länge på Kungsgatan i Nyköping. Martin minns att det luktade lacknafta i lokalerna.
Martin Brunelius

Gör: Äger Brunelius Färg, Brunelius Måleri och Nilson & Son. 

Ålder: 44 år. 

Bor: Bryngelstorp i Nyköping. 

Familj: Sambon Lisa och tre barn. 

Fritidsintressen: Familjen och träning. Går på gym och springer lite. 

Karta: Brunelius Färg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!