Raili Byström bor själv i en lägenhet i Brandkärr. Hit flyttade hon för sex veckor sedan och under hela perioden har hennes tv varit obrukbar. Den står avstängd mitt emot den stora soffan i vardagsrummet.
– Tv:n är väldigt viktig för mig, säger hon.
En vän till henne hjälper till att försöka lösa problemet. Först ringde de till Tele2, där Raili Byström har sitt abonnemang, för att rapportera om problemet. Tele2 skickade en tekniker till lägenheten som konstaterade att det var felkopplat i väggen och "fel hos grannen". Grannen var inte hemma och därför kunde inget mer göras på plats. Felet måste åtgärdas av Tele2.
Raili Byström kontaktade sen Victoriahem, som hon hyr lägenheten av, som också skickade dit en tekniker.
– Han tittade på det och drog några sladdar och sen bara försvann han. Jag frågade "kommer du tillbaka?", men han kom aldrig tillbaka, säger hon.
– De pratar om teknikerna hela tiden men det händer ingenting. Om det är felkopplat i väggen ska ju Victoriahem se till att det blir åtgärdat. Det ska man inte som hyresgäst behöva hålla på med, säger vännen.
Först efter att SN börjat granska Victoriahems hantering av ärendet utlovar områdeschefen Dino Fikic en hyressänkning som kompensation.
– Det är väldigt beklagligt att det har gått så lång tid utan att problemet har åtgärdats, säger han.
När en hyresgäst flyttar ut besiktigar Victoriahem lägenheten men ingen rutinkontroll för att tv-nätverket fungerar görs.
– Vi ska försöka ta lärdom av detta. När det är färdigt ska vi sätta oss och gå igenom var vi har felat och vad vi hade kunnat göra bättre, säger han.
Mot samtalets slut bestämmer han sig för att besöka Raili Byström personligen, då hon för tillfället inte kan kontaktas via telefon.
– Vi ska kompensera den här hyresgästen med en hyressänkning. Jag ska själv diskutera med hyresgästen om en skälig ersättning, säger han.
Olyckligt nog har ett nytt problem uppstått för Raili Byström, oberoende av Tele2 och Victoriahem. Hennes mobiltelefon slutade fungera när butikspersonal i Nyköping skulle försöka åtgärda ett annat problem och bytte ut sim-kortet.
– De sa att den skulle fungera inom en timme. Men nu är alla mina kontakter borta och jag kan inte ringa alls. Vad ska jag göra om det händer mig något, säger hon och visar upp felmeddelandet på telefonen, "Ej registrerad på nätverk", står det.