– Alla vi som jobbar med dator vet ju att det inte alltid fungerar smärtfritt, säger Jens Back, rektor på Långbergsskolan.
– Med skrivmaskinen kunde man bara byta färgband och ösa på, men datorn kan få inloggningsproblem eller hänga sig. Under första läsåret med datorerna var det ansträngande.
Utöver det tycker Jens Back att en dator per elev-satsningen har fungerat bra på Långbergsskolan. Samtidigt ser han inte att skolan har något val, i och med att samhället i sig blir allt mer digitaliserat.
– Det är den miljön som våra barn lever i och kommer att leva i. Då kan vi inte ha en bubbla där datorn inte finns i skolans värld, säger han.
– När jag gick i skolan visste man inte ens vad en mobilapplikationsprogrammerare var, vilket är en vanlig yrkesgrupp i dag.
Hur mycket datorerna sedan används i undervisningen är upp till varje skolledare och pedagog, det är Jens Back noga med att understryka att han inte kan tvinga på någon. De som sedan har tagit till sig den här digitaliserade modellen tycker rektorn använder sig av datorerna på ett bra och reflekterat sätt.
– Vi gör inte allt på datorn och så ska det inte vara heller. Var och en har gjort ett medvetet val och har med det i undervisningen på ett sätt som de bedömer är ändamålsenligt, säger han.
Vad kan bli bättre?
– Det skulle vara att undvika krånglet och det här med att saker går sönder. Det tar energi men så är det på alla arbetsplatser, även på barnens.