Resecentrum beräknas kosta kommunen 319 miljoner

Kommunens kostnader för ett resecentrum på Ostlänken beräknas sluta på 319 miljoner kronor. Inom kort väntas kommunen säga ja till budgeten. Målet är byggstart i år.

Nu ska kommunen ge klartecken för det största byggprojektet i kommunen någonsin. Kostnaden för Nyköpings resecentrum beräknas bli 319 miljoner kronor för kommunen. Staten och Trafikverket går också in med pengar.

Nu ska kommunen ge klartecken för det största byggprojektet i kommunen någonsin. Kostnaden för Nyköpings resecentrum beräknas bli 319 miljoner kronor för kommunen. Staten och Trafikverket går också in med pengar.

Foto: illustration: Nyköpings kommun

Nyköping2022-06-08 07:33

Arbetet med att skapa ett resecentrum vid Nyköpings station har pågått sedan 2015. Förra året vann en detaljplan för området laga kraft och parallellt har Trafikverket tagit fram en järnvägsplan för stationen.

Nu tas ytterligare steg. Nästa vecka väntas kommunstyrelsen och kommunfullmäktige ta ett beslut om byggstart och om att avsätta pengar till projektet.

Det blir startskottet på Nyköpings största byggprojekt någonsin, konstaterar kommunalråd Urban Granström (S).

– Det är jättestort för Nyköping. Det handlar om en stadsomvandling där vi får busstation och järnvägsstation på samma plats. Det är också början på bygget av Ostlänken, säger han.

Enligt den budget som har tagits fram kommer Nyköpings resecentrum att kosta 574 miljoner kronor. Staten och Trafikverket bidrar med ungefär 255 miljoner kronor. Det innebär att kommunens kostnad blir knappt 319 miljoner kronor.

– Det är ungefär samma kostnad som vi räknade med när vi sökte pengar av staten, berättar Johan Dahlrot, projektansvarig på kommunen.

I kommunens budget ingår bland annat kostnader för bussterminal och olika vägar. Trafikverkat bygger själva stationen i form av plattformar, perronger och entréer. Kostnaderna för Trafikverkets delar ryms i budget för hela Ostlänkenprojektet.

Byggstart för kommunens del beräknas till hösten. Bygget förväntas sedan pågå i fem år.

År 2022-2023: De första stora åtgärderna vidtas vid Brunnsgatan, där bland annat va-ledningar måste dras om eftersom vägen senare ska sänkas. Gångpassagen över järnvägen mellan Kråkbergsvägen och St Annegatan stängs och ersätts med en gång- och cykelväg längs med ån.

År 2023: Lokomotorstallet rivs och godsmagasinet rivs delvis. Den äldre delen godsmagasinet flyttas och ska iordningställas för olika typer av verksamhet. En del bulleråtgärder ska vidtas.

År 2024-2026: Bygget av bussterminalen startar. Byggnaden ska inrymma väntsal, möjlighet till kommersiell verksamhet och gater till regionbussar

Söder om järnvägen skapas ytor för stadsbussar och flera torg, parker och planteringar.  Norr om järnvägen skapas ytor för korttidsparkeringar, cykelparkeringar och ersättningstrafik. Även här iordningställs torg och parker. Brunnsgatan breddas och sänks. 

År 2025: Ett cykelparkeringshus byggs. Byggnaden ska ha två våningar och totalt ska det finnas plats för 450 cyklar.

Resecentrum ska stå klart 2027.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!