– Vi behöver information om markegenskaper som exempelvis hållfasthet och vad vi kan behöva göra för åtgärder kopplat till det, säger Joel Renblom, projektledare på Trafikverket.
Den här veckan inleder de markundersökningar inom planområdet för Nyköpings resecentrum. Det vill säga mellan järnvägbron över Nyköpingsån och vidare västerut i höjd med Lilla Kungsladugården. Med hjälp av borrbandvagnar ska det borras en bit ned i marken, arbetet sker framförallt inom själva spårområdet.
Förutom att undersöka markens hållfasthet ska man även ta reda på om det kan finnas gamla föroreningar som kan behöva saneras i byggskedet.
– Det som sker är en fördjupande undersökning kopplat till att vi börjar närma oss produktion, vi går in en detaljprojektering nu, säger Joel Renblom.
Enligt planeringen pågår markarbetet fram till sommaren. För att undvika att tågtrafiken påverkas så delas arbetet upp under dygnet, med en del grävande även nattetid.
– Vi genomför arbetena när vi har möjlighet och det ska inte behöva bli några förändringar i tågtidtabellen, säger Joel Renblom och tillägger:
– Det kan tänkas att gång- och cykelvägar och eventuellt även biltrafiken kan påverkas under kortare tider men då kommer vi att skylta. Sedan kan det vara visst buller från borrningarna, i närområdet.
Trafikverkets järnvägsplan förväntas vinna laga kraft inom den närmsta framtiden och planerad byggstart för resecentrum är satt till slutet av 2022.