En restaurang i Nyköping har blivit anmäld till Diskrimineringsombudsmannen (DO) efter att ha bett en gäst med ledarhund lämna lokalen. Incidenten påverkade både gästen och medföljande barnbarn, som kände sig respektlöst behandlade.
Gästen, som är beroende av sin ledarhund, uttryckte sin djupa sorg i anmälan.
– Min ledsamhet över att bli nekad finner inga gränser, skriver gästen.
Händelsen inträffade efter att personen först hade blivit välkomnad och satt sig vid ett bord.
Från ingenstans blev gästen ombedd att lämna restaurangen av två personer ur krogens personal.
Restaurangens motivering var att hunden inte kunde stanna i lokalen på grund av allergier, samt att de tidigare haft problem med hundar som uppträtt aggressivt.
Trots att gästen erbjöd sig att visa legitimation för sin tjänstehund, avvisades detta.
När Södermanlands Nyheter kontaktade restaurangen förklarade de att deras beslut, att avvisa ledarhunden, står fast. De uppgav att de erbjöd gästen att sitta på uteserveringen, men att de har en strikt nolltoleranspolicy mot alla typer av hundar på grund av kunders eventuella allergier.
DO utreder nu händelsen som diskriminering kopplad till funktionsnedsättning. Om anmälan går igenom och händelsen fastställs som diskriminering kan målsägande ha rätt till ersättning.
Hur mycket ersättning som betalas ut är ytterst individuellt från fall till fall. Tittar man på historiska fall av liknande karaktär har belopp mellan 10 000 och 100 000 kronor betalats ut, beroende på hur allvarlig diskrimineringen ansetts vara.