Ändrad rutt – nu har Nille suttit fast på ön i en månad

Hållplatsen på Nilles brygga togs plötsligt bort i vinter, utan förvarning. Nu sitter han isolerad på ön, utan möjlighet att ta sig därifrån.

"Jag är ganska trött på att äta havregrynsgröt två gånger om dagen", säger Nils Kjellberg. Trots att han försökt hushålla med maten under månaden börjar det bli skralt i skafferiet.

"Jag är ganska trött på att äta havregrynsgröt två gånger om dagen", säger Nils Kjellberg. Trots att han försökt hushålla med maten under månaden börjar det bli skralt i skafferiet.

Foto: Thomas Blomqvist

Nyköping2024-02-02 13:30

Nils Kjellberg, känd från dokumentären "Nille på Ringsö", är van vid att leva självständigt. Han skippade "ekorrhjulet" i stan för åretruntboende med några hästar som främsta sällskap på den ensliga skärgårdsön. För det mesta sköter han allt på egen hand.

Men vissa särskilt kalla vintermånader när skärgårdsisen fryser till – som i år – blir han beroende av andra för att ta sig över till fastlandet, när det inte går att åka över med sin egen båt.

undefined
Sörmlandstrafikens svävare som kör i skärgården under särskilt isiga vinterdagar.

När istäcket ligger över vattnet kör Sörmlandstrafikens svävare mellan öarna och plockar upp öbor. Men i januari slutade plötsligt svävaren stanna till vid Nils Kjellbergs hållplats, Hummelvik, på Ringsö.

– Det var inget jag fick information om, utan upptäckte av en slump när jag kollade på Sörmlandstrafikens hemsida, säger han.

undefined
Nils Kjellberg har alltid kunnat nyttja den trafik som kör i skärgården på vintrarna. Tills i år. "Jag blir sittande här i en sorts husarrest. Det är otroligt provocerande att de bara plockar bort vintertrafiken för mig så här", säger han.

På köksbordet i stugan ligger ett kvitto från Ica Trossen i Trosa, daterat 28 december 2023. Det var senast Nils Kjellberg var på fastlandet. Normalt sett åker han över någon gång i veckan under vintern. Nu börjar det märkas att matreserverna sinar.

– Förra måndagen tog sista äpplet slut. Grönsaker har jag inte ätit på tio dagar. 

Han säger att han har gått ner tolv kilo den senaste månaden, som konsekvens av den knappa tillgången på mat. 

undefined
"Jag är ganska trött på att äta havregrynsgröt två gånger om dagen", säger Nils Kjellberg. Trots att han försökt hushålla med maten under månaden börjar det bli skralt i skafferiet.

– Det är inte synd om mig, men jag har ett ansvar gentemot mina hästar. Hade jag fått veta att det här skulle hända så hade jag såklart tagit dem i land när jag fortfarande kunde.

Det oroar honom att inte kunna få ut en veterinär till ön, om någon av hästarna skulle bli sjuk.

– Enda sättet för att få någon ut hit är om jag beställer en helikopter. Det kostar över 20 000 kronor. Hur rimligt är det?

undefined
Svävaren stannar fortfarande vid en hållplats på öns norra kust, några kilometer från hans hus. Men enligt Nils Kjellberg kan han inte ta sig dit, på grund av besvärlig terräng längs vägen. Bild från tidigare år.

Nils Kjellberg är övertygad om att Sörmlandstrafiken dragit in hållplatsen med anledning av gamla konflikter mellan honom och tjänstemän i Region Sörmland och Nyköpings kommun.

Men den förklaringen stämmer inte, menar Johan Tollén, kommunikatör för regionens kollektivtrafik.

undefined
Johan Tollén, kommunikatör vid Sörmlandstrafiken. Hans och Nils Kjellbergs beskrivningar av vad som har hänt skiljer sig kraftigt åt.

– Vi planerar aldrig vår verksamhet med någon personlig agenda. Det kan jag bestämt dementera, i både det här fallet och alla andra fall. 

Johan Tollén menar att Nils Kjellberg inte godkänt en hållplats för båt under sommartid, och därför inte heller kan ha tillgång till svävartrafik vintertid. Något Nils Kjellberg hävdar är svepskäl från regionens sida, och att det egentliga skälet till att ta bort hans hållplats är att han har protesterat mot vad han menar är andra brister kring skärgårdsbåten. Det säger Johan Tollén, å sin sida, inte stämmer.

Han bekräftar att hållplatsen Hummelvik på Ringsö tagits bort under 2023. Men att det i själva verket gjorts eftersom Nils Kjellberg inte gett tillstånd att angöra bryggorna där.

– Det där är ren lögn. Jag har explicit meddelat att jag vill ha kvar vintertrafiken till mig, säger Nils Kjellberg.

Huruvida det hela kan lösas återstår att se.

*I en tidigare version av artikeln framgick inte att Region Sörmland anser att det inte går att använda svävartrafik under vintern om man inte samtidigt accepterar båttrafiken under sommaren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!