Rolf Ekoff har ett Telia-abonnemang till sin jobbtelefon sedan tio år tillbaka. Under hela tiden har han upplevt att täckningen i Bergshammar där han bor har varit väldigt opålitlig. Samtalen bryts, han har max tre av fem prickar och 3G-uppkopplingen fungerar i princip aldrig.
Efter att ha kontaktat Telia ett flertal gånger fick Rolf svar via ett mejl som SN tagit del av. Bolaget medger att mobiltäckningen i hans område mycket riktigt är så dålig att vissa tjänster inte går att använda. Det beror på att de två närmaste masterna är för långt bort. För att täckningen ska bli bättre måste en ny mast sättas upp, men det har Telia enligt mejlet inga planer på.
– Det är provocerande att Telia vet om felet men inte tänker göra något åt det. De tar ju betalt för tjänsterna och då ska de fungera, säger Rolf.
Enligt mejlet Telia skickade till Rolf har de bara fått tre synpunkter på täckningen i området sen 2009 och råder Rolf att höra runt bland grannarna om fler har problem.
– Det är väl inte min sak att göra kundundersökningar, säger Rolf.
Marcus Höglund är pressinformatör på Telia och säger att utbyggnaden av Bergshammar inte prioriteras på grund av lönsamhet och att synpunkterna från området är för få.
– Det är så klart beklagligt om Rolf inte kan använda alla tjänster. Men vi är ett kommersiellt företag och att sätta upp en mast kostar mycket. Ska vi bygga ut måste vi veta att vi får tillbaka det vi satsar. Kan en kund inte kan använda vår tjänst får man ta en dialog med den kunden, säger Marcus Höglund.
Han säger att bolaget inte har 100 procent täckning över hela landet. Det finns så kallade "vita fläckar". Även skog och berg påverkar täckningen negativt. Därför hänvisar Telia till en täckningskarta på sin hemsida man kan ta del av innan man tecknar avtal, men kartan stämmer inte fullt ut.
– Det är beklagligt att det ser ut så här. Men vi gör en miljonsatsning runt om i landet där vi bygger ut 3G-nätet, så förhoppningsvis kommer Rolf och andra att märka skillnad i slutet av 2015. När man tecknar ett avtal har man egentligen ingen rätt att säga upp det. Så innan man tecknar ett abonnemang är det bästa att säkerställa att det fungerar där man bor, antigen genom att köpa ett kontantkort eller fråga någon bekant som har operatören, säger Marcus Höglund.