Rondellen som ska lätta på trafiktrycket

En helt ny dubbelfilig rondell ska länka samman Järnvägsgatan med trafiken från Västra viadukten. Nyköpings kommun ligger i startgroparna, staten betalar hälften och redan om ett år kan den nya trafikplatsen stå klar.

västra viadukten.jpg

västra viadukten.jpg

Foto:

NYKÖPING2015-01-10 06:55

Nyköpings västra infart har under många varit en av de besvärligaste knutarna att lösa för trafikplanerare. Här har gående och cyklister trängts samman med den tunga biltrafiken på väg in mot centrala Nyköping.

Men sedan den gamla bebyggelsen har rivits och marken, där det under många år låg en bensinmack, sanerats är vägen öppen för att bygga den nya infarten till Nyköping. I samband med ombyggnaden ska också de gamla vattenledningarna som ligger i området renoveras.

– Förhoppningsvis kan det stå klart till våren 2016, säger projektledaren Almir Malkoc, Nyköpings kommun.

Som bilden visar ska den nuvarande korsningen mellan Västra Tullgatan och Järnvägsgatan byggas om till en tvåfilig rondell. Trafiken som kommer från väster över viadukten kommer då inte att kunna köra rakt in mot centrum via Västra Storgatan och Fruängsgatan, som istället stängs av för biltrafik.

I praktiken innebär det att hela området vid Teaterparken och Fruängsgatan på så vis blir en del av den bilfria Västra Storgatan. Samtidigt ställer det till praktiska problem för dem som bor och arbetar där, dessutom finns en allmän parkering på en innergård till fastigheterna.

För dem som bor längs Västra Tullgatan blir kan konsekvensen bli ökat buller, vilket kommunen tänker lösa genom olika åtgärder på fönstren. Samtidigt hoppas kommunen att frånvaron av stillastående bilköer ska ge mindre vibrationer i marken, jämfört med dagens situation.

Cyklister och gående kommer att hänvisas till den södra delen av viadukten, längs Teaterparken. Det blir alltså omöjligt att, som i dag, promenera eller cykla ut från stan på viaduktens höger sida. I stället byggs ett nytt övergångsställe på viadukten, i höjd med cykelvägen som viker ned mot Idbäckens industriområde, som leder vidare mot Högbrunn.

– Där ska vägbanan bli avsmalnad med en refug i mitten och stark belysning, säger Almir Malkoc.

Trafikverket har garanterat att stå för halva byggkostnaden, som beräknas till tio miljoner kronor. Nu återstår ett formellt beslut från politikerna i kommunstyrelsen om att skjuta till de resterande miljonerna.

– Men det finns med i vår investeringsplan så det är klart att bygget ska komma igång, säger kommunalrådet Urban Granström (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om