Vårsolen sprider härlig värme högst upp vid S:t Annegatan mot järnvägen denna aprildag. Ingrid Jonsson kilar snabbt över spåren från Periodensidan.
– Jag har sett skylten. Mamma och jag har pratat om vad som ska komma istället, säger hon om den planerade stängningen av övergången.
Eftersom hon själv bor på centrumsidan men har mormor och morfar på Periodensidan använder hon övergången ofta.
– Även när jag är ute och joggar. Nu blir det en omväg. Jag hoppas att det kommer någon ersättning, säger Ingrid Jonsson.
– Den (övergången) är viktig för många, påpekar hon vidare.
Ann-Britt och Christer Hén använder övergången varje dag.
– Vi bor i de nybyggda husen vid Perioden, säger Christer Hén och konstaterar att detta är närmsta vägen när de ska handla.
– Så nu blir det en omväg, fortsätter han.
Även järnvägsövergången i slutet av Nöthagsvägen till Hemgårdsområdet på andra sidan om järnvägsstationen stängs den 15 april.
Ersättningsvägarna för övergången vid Nöthagsvägen blir gångtunneln under järnvägen vid järnvägsstationen över en kilometer bort. För de som använt övergången vid St Annegatan är ersättningsvägarna inte lika långt bort. Antingen får man gå över ån vid kanotslalombanan och sedan in mot centrum på gångvägen på andra sidan, eller gå under järnvägen vid Stockholmsvägen.
Egentligen skulle de båda passagerna eller plankorsningarna ha stängts redan i oktober i fjol. Men eftersom anbudsförfarandet för hela resecentrum fick göras om flyttades datumet fram.
Att dessa övergångar varit i tjänst länge råder det inget tvivel om.
– Det är ganska många år men jag har tyvärr ingen aning om hur länge, men de är gamla, säger Joel Renblom, projektledare för Resecentrumbygget på Trafikverket.
För det nya resecentrumet är en av anledningarna till att övergångarna stängs igen. Vid Hemgården kommer det att bli fler järnvägsspår i framtiden.
– Vid S:t Annegatan kommer det inte att bli några fysiska arbeten, säger Joel Renblom.
Kunde ni inte ha väntat med att stänga den här övergången då?
– Vi planerar att byta ut signalställverket och övergången är en del av signalsystemet.
På Trafikverket har man dessutom aktivt under många år jobbat för att få bort denna typen av övergångar.
– Det är fokus på de plankorsningar som är mest osäkra, säger Joel Renblom.
Nyköpings kommun har planer på att ersätta övergångarna med säkrare alternativ. Förberedande arbeten för Hemgårdspassagen, en bro över järnvägen, från Blommenhovsvägen till Hemgårdsområdet med separat gång och cykelbana pågår redan. Bron ska gå intill E4.
Och redan 2022 klubbade Nyköpings kommun igenom en förlängning av den gång- och cykelväg som går mellan ån och de senast byggda lägenhetshusen högst upp på S:t Annegatan.
– Men det är några utredningar till som måste göras. Jag kan inte säga någon tidpunkt men vi vill bli klara så fort som möjligt, säger Johan Dahlrot, projektledare för resecentrum i Nyköpings kommun om varför arbetet inte kommit igång.
Nybyggnationerna av lägenheter vid Perioden måste också bli klara innan förlängningen, som ska gå längs ån förbi kolonilotterna in under järnvägsbron och fram på Periodensidan, kan göras. På Periodensidan utnyttjas området där banan ska gå fram just nu av byggherren av lägenhetsbygget.