Prislappen är hisnande 22 miljarder dollar, eller 156 miljarder kronor i dagens värde. Ordern är på 100 flygplan, med en option på 100 till. Planen börjar levereras först 2019 och ska enligt Ryanair göra att kunderna växer från dagens 82 miljoner till 150 miljoner om tio år.
Flygplanen gör det möjligt att växa på Europas huvudflygplatser, skriver företaget i ett pressmeddelande. Där framgår också att affärskunder blir en viktigare grupp framöver.
Kommer Skavsta att konkurreras ut av Arlanda?
– Var de här planen ska användas är för tidigt att säga, de blir en del av vår totala flotta. Men vi vill definitivt finnas också på de stora flygplatserna och inte bara på de regionala som tidigare. Jag tror att vi kommer fortsätta att använda båda sorterna, säger Elina Hakkarainen, Ryanairs nordiska försäljningschef.
Samtidigt som den nya affären skrevs under levererades också det första av 180 plan som Ryanair beställt av Boeing sedan tidigare. När Ryanair hastigt drog ner antalet avgångar från Skavsta i vintras var den officiella förklaringen brist på flygplan. Trots att leveranserna nu är igång lär det dröja innan flygplatsen i Nyköping märker av någon skillnad.
– Jag tror att vi får 20 nya flygplan de närmsta sex månaderna och sen fortsätter leveranserna fram till 2018. De nya planen ska öka vår kapacitet över lag, jag kan inte nämna några särskilda områden, säger Hakkarainen.
Hon håller nu på att lägga nästa sommars schema, som ska presenteras under hösten.