Ryanair drar ner i hela Sverige

Inte bara Skavsta drabbas av Ryanairs bantade utbud. I Göteborg läggs fyra linjer ner och i Karlstad försvinner flygbolaget helt.

NYKÖPING2013-12-14 11:43

Det är Värmlands folkblad som har gjort en genomgång av Ryanairs neddragningsplaner i hela landet efter beskedet att flygbolaget helt lägger ner trafiken från Karlstad.

Förutom flygplatserna i Karlstad och Skavsta drabbas Göteborg, Växjö, Kalmar, Ängelholm och Västerås av nedlagda linjer. Populära rutter till bland annat Girona, Palma, Alicante och Gran Canaria läggs ner. Från Skavsta försvinner Düsseldorf, Berlin, Hamburg, Frankfurt, Budapest och Riga helt, medan linjen till Paris får färre avgångar.

Enligt Värmlands folkblads rundringning är det bara flygplatserna i Malmö, Jönköping och Skellefteå som hittills klarat sig undan flygbolagets nedskärningar.

När flyglinjen mellan Karlstad Airport och Barcelona läggs ner betyder det att flygbolaget helt lämnar Karlstads flygplats.

– Mycket tråkigt, men vi hoppas att de kan komma tillbaka till 2015, säger flygplatschefen Peter Landmark till Värmlands Folkblad.

Det finns flera orsaker bakom Ryanairs neddragningar i Sverige.

Till SN säger bolagets marknadschef för Norden, Elina Hakkarinen, att bolaget just nu byter ut sin flygplansflotta. Leveranserna av de nya flygplanen dröjer till slutet av 2014.

Dessutom handlar det om en omflyttning av ett stort antal flygplan till Irland, efter att en flygskatt plockats bort där.

Ryanair kommer också att börja flyga inrikes i Italien, vilket gör att ett antal flyg måste omdirigeras dit.

Flygexperten Jan Ohlsson är förvånad över att Ryanair minskar sina avgångar i Sverige.
– Finns det en trend i det här så är det att man satsar på andra marknader. Konkurrensen i Sverige har blivit våldsamt stor och lågprisbolag flyttar hela tiden linjer till det som är maximalt lönsamt, säger han till TT.

Han tror att det främst är den italienska marknaden som lockar det irländska flygbolaget, sedan konkurshotade Alitalia tvingats ställa mängder av plan på marken.
– Man har också flyttat resurser till Bratislava som har brist på trafik. Man vill definitivt öka trafiken i Östeuropa, säger Jan Ohlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om