– Jag vet att jag sa att vi alltid skulle klara oss själva, men jag var en idiot.
Ryanairs vd Michael O'Leary började med att be om ursäkt när han presenterade flygbolagets nya samarbete på en webbsänd presskonferens på onsdagen. Från och med november ska Ryanairs biljetter ingå i bokningssystemet Amadeus, som de flesta stora resebyråerna är anslutna till.
För tio år sedan bröt bolaget med alla externa bokningssystem, men nu har irländaren alltså tänkt om.
– Att bara sälja biljetter via vår egen sajt räcker inte om vi ska fortsätta växa, konstaterar O'Leary.
Han vill dubbla trafiken de kommande tio åren och har nyligen laddat upp med en rekordstor order av nya flygplan. Målgruppen nu när Ryanair ger sig in i samma bokningssystem som exempelvis SAS är affärsresenärerna. De är också förklaringen till att O'Leary blickat allt mer mot Europas stora flygplatser på sistone.
Var kommer de små flygplatserna in i strategin?
– Vår etablering på storflygplatserna kommer inte ske på bekostnad av de små. Jag tror att ungefär hälften av vår tillväxt de närmsta tio åren kommer ske på storflygplatser och hälften på de mindre eller sekundära flygplatserna, säger O'Leary.
Det blir ingen skillnad i pris mellan biljetter som säljs på webben och via en byrå, men de allra billigaste resorna kommer även fortsättningsvis bara att säljas på nätet.