Piloterna har använt nätforumet PPRuNe, Professional Pilots Rumor Network, för att diskutera sin arbetsgivare. När Ryanairs ledning upptäckte chatten vände man sig till en domstol i Kalifornien och begärde ut ip-adresserna till de signaturer man misstänkte tillhörde personal på Ryanair, uppger Sveriges Radio Ekot. Ryanair går till motattack.
— Vi ber inte om ursäkt för att vi beivrar personer som anonymt och falskeligen förtalar Ryanairs 29 år långa säkerhetsstatistik genom att gömma sig bakom internetanonymitet. Vi kommer att fortsätta att ta itu med både individer och organisationer som falskeligen förtalar Ryanairs säkerhet, skriver kommunikationschefen Robin Kiely i ett pressmeddelande.
Enligt Ekot pågår ett tjugotal rättsprocesser på Irland där Ryanair stämt främst piloter, men också medieföretag. I somras hotade Ryanair även att stämma SN efter en artikel om piloternas situation.
En man som Ekot talat med väntar på rättegång efter att ha uttalat sig på PPRuNe. Han tror att rättegången och eventuella skadeståndskostnader kan göra att han kommer att få gå från hus och hem.
– Alternativet för dem som skrivit på PPRuNe till att stämmas är att göra avbön på samma sajt och säga att det mesta man skrivit är "lögn och förtal" och att man sedan skänker pengar till välgörenhet, säger han.
Enligt Ryanair var bara en person av de som avslöjats på chatten anställd av dem, och han valde själv att be om ursäkt och sluta.
Debatten om företagets metoder tog snabbt fart i de sociala medierna på torsdagen. Bland annat skrev Socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor, Ylva Johansson under hashtaggen #Ryanair på Twitter:
"Ryanair spårar anställdas ip-adresser och stämmer piloter som kritiserat arbetsvillkoren. Helt oacceptabelt."
Även hennes partikollega i Nyköping, kommunalrådet Urban Granström (S) tycker att handlandet är oacceptabelt, förutsatt att uppgifterna i Ekot stämmer.
Samtidigt är Ryanair en leverantör till kommunen. Hittills har Nyköping betalat närmare 100 miljoner kronor för marknadsföring genom flygbolagets kanaler. Det nuvarande avtalet sträcker sig till 2015 och kommunen har inga planer på att börja ställa krav på att Ryanair ska ändra sin personalpolitik.
— Just nu finns det inga aktuella upphandlingar. När det blir aktuellt får vi fundera över det, säger Urban Granström.