Mannen bakom fejkade annonsen: "En jäkla spridning"

En lokal upptågsmakare, en rysk influencer – och löften om ordning och reda bland privatannonserna i tidningen. SN har pratat med hjärnan bakom den fingerade gratulationen till "Harry, 8".

"Stort grattis lilla Harry." En påhittad annons som föreställer den ryska influencern Hasbulla Magomedov kom med i tidningen den 8 februari.

"Stort grattis lilla Harry." En påhittad annons som föreställer den ryska influencern Hasbulla Magomedov kom med i tidningen den 8 februari.

Foto: Johannes Tångeberg

Nyköping2023-03-08 20:43

Stort grattis lilla Harry på din 8-årsdag, hälsningar från morbror Stefan och Carina.

Så står det i en annons i SN onsdagen den 8 februari 2023. 

Men det fanns aldrig någon Harry – i själva verket föreställde bilden Hasbulla Magomedov, den 19-åriga ryska influencern och internetfenomenet, med sjukdomen akondroplasi, som gör att han ser yngre ut än han är.

Annonsen var inte den enda i sitt slag. Förra veckan uppmärksammade Expressen att flera lokaltidningar nu tryckt gratulationer med bilder på Hasbulla, i tron om att han var ett barn från bygden.

SN har lyckats spåra mannen bakom "Harry". Han visar sig vara runt 25 och bor i Nyköping. När SN ringer fnissar han under hela samtalet. Han kräver att få vara anonym.

– Egentligen är det en ofarlig grej, men jag vill inte uppfattas som oseriös i yrket. Nyköping är litet, säger han. 

Är du alltid ett sådant här busfrö?

– Nej, inte alls!

Idén kom när han umgicks med sambons småbröder. De hade sett att en annons med en Hasbulla-bild publicerats i en annan tidning på en humorsajt. Då kom idén om att stresstesta SN på samma vis.

– Det var skitkul att den slank igenom, och ytterligare en dimension när den började sprida sig. Det blev en snöbollseffekt – en jäkla spridning.

Mannen tror att Hasbulla är populär för att han är udda.

– Han är en vuxen man i en pojkes kropp som hänger med MMA-fighters, kör sportbilar och allt vad det är. Kul liten kille.

Ser du några problem med det du har gjort?

– Kanske att liknande skämtbilder kan laka ur förtroendet för grattis-spalten. Jag tror inte att Hasbulla själv bryr sig så mycket.

undefined
Zinajda Sacic, kampanjledare på NTM. Hon ansvarar bland annat för privatannonserna som publiceras på SN.

Zinajda Sacic är ansvarig för privatannonserna på NTM, koncernen som äger SN. Det inkluderar annonsen den 8 februari. Hon säger att man inte kände till Hasbulla.

– Nej, jag tyckte faktiskt inte annonsen var så rolig. Vi blev lite ställda när det upptäcktes.

Zinajda Sacic poängterar att det kan uppstå upphovsrättsliga problem om sådana här bilder publiceras utan godkännande.

– Även om man tycker att det är en kul grej är det en annan sak för oss som jobbar med detta.

Har du varit med om något sådant här tidigare?

– Nej, inte under mina fyra år här.

Vad vill du säga till den som funderar på att skicka in en fejkbild?

– Den kommer inte att komma med. När den här lyckades slinka igenom ökade vi bevakningen innan vi trycker de här annonserna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!