Så här kan Ostlänken byggas in till Nyköping

Ökad trafik betyder högre bullernivåer. I förslaget för bibanan genom Nyköping vill Trafikverket bygga flera skyddsskärmar.

Så här är det tänkt att järnvägen ska gå i planområdet. Till exempel byggs en helt ny gång- och cykelbro till Ekensberg från Trosavägen (punkt 3).

Så här är det tänkt att järnvägen ska gå i planområdet. Till exempel byggs en helt ny gång- och cykelbro till Ekensberg från Trosavägen (punkt 3).

Foto: Trafikverket

Nyköping2021-12-05 06:45

Nyköping fick nöja sig med en bibana till Ostlänken. Den viker av från den nya järnvägen vid Sjösa, går in till nya resecentrum och ut till Skavsta. Nu har Trafikverkets förslag på utformning av bibanan gått ut på samråd med möjlighet för allmänheten att lämna åsikter.

För södergående trafik innebär förslaget att bibanan krokar i den nuvarande Nyköpingsbanan vid de östra delarna av Ekensberg.

– Där byggs banorna ihop och tanken är att därifrån använda de befintliga spår som finns, in till Nyköpings resecentrum. Fortsatt med enkelspår, säger Ida Hohenthal som är projektledare inom Trafikverket.

undefined
Såhär är det tänkt att järnvägen ska gå i planområdet. Till exempel byggs en helt ny gång- och cykelbro till Ekensberg från Trosavägen (punkt 3).

Utanför de tätbebyggda delarna kan tågen köra upp till 160 kilometer i timmen. Genom tätorten förväntas de köra långsammare, samma hastighet som i dag. Bibanan ger möjlighet för utökad tågtrafik jämfört med idag. Det innebär mer buller och Trafikverket vill därför bygga bullerskyddsskärmar längs vissa delar.

– Enskilda tåg medför inte ökat buller eftersom hastigheten inte bedöms bli högre. Men vi möjliggör en anläggning för ökad trafik och det skulle också resultera i att buller uppstår mer frekvent. Vi följer riktvärden för buller enligt regeringens tillåtlighetbeslut och planerar därför skyddsåtgärder utmed sträckan, säger Ida Hohenthal och tillägger:

– I vissa fall föreslår vi fasadnära åtgärder som ett komplement till skärmar. Fönsteråtgärder till exempel.

Från resecentrum och söderut svänger bibanan av i höjd med Minninge och fortsätter till Skavsta på dubbelspår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!