Byggstart för resecentrum – prislapp på 1,8 miljarder

Nu kan bygget av Nyköpings resecentrum starta. Samtidigt presenteras nya illustrationer av hur området ska se ut när det är klart. Totalkostnaden beräknas landa på 1,8 miljarder kronor.

Nu kan bygget av Nyköpings resecentrum starta. Det är en milstolpe, anser kommunalråd Urban Granström (S) och Alexander Santos, programchef på Trafikverket. Även om ett nytt stationsområde byggs kommer det gamla stationshuset att stå kvar.

Nu kan bygget av Nyköpings resecentrum starta. Det är en milstolpe, anser kommunalråd Urban Granström (S) och Alexander Santos, programchef på Trafikverket. Även om ett nytt stationsområde byggs kommer det gamla stationshuset att stå kvar.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2022-06-15 19:46

Hela området mellan det nuvarande stationshuset och Brunnsgatan ska förvandlas. En ny järnvägsstation växer upp på samma plats som den gamla. Kloss i kloss växer en ny bussterminal fram.

Närheten mellan de två trafikslagen är en viktig del i projektet, berättar Joel Renblom, projektansvarig på Trafikverket.

– Definitionen av ett resecentrum är just att tågtrafiken och busstrafiken utgår från samma plats, säger han.

Frågan om ett resecentrum längs med järnvägssatsningen Ostlänken har diskuterats sedan 2004. Genom åren har en rad beslut tagits som sakta fört planerna framåt. Det slutgiltiga steget togs på tisdagskvällen. Då sa Nyköpings kommunfullmäktige ja till byggstart.

Nästan samtidigt släppte Trafikverket en film och nya bilder som visar hur Nyköpings resecentrum ska se ut när det står färdigt 2027.

Det nuvarande stationshuset – som togs i bruk 1913 – ska stå kvar.

– Det är en vacker byggnad och den blir kvar i sin helhet. Däremot är det osäkert vilken verksamhet som kommer att finnas i stationshuset, säger Johan Dahlrot, projektansvarig på kommunen.

Öster om stationshuset (närmare Brunnsgatan) ska bussterminalen ligga. Här kommer regionalbussar och landsortsbussar att stanna. I anslutning till bussterminalen byggs den nya järnvägsstationen, som består av två stora entréer, två perronger och tre spår.

Ytterliggare ett steg närmare Brunsgatan byggs ett cykelgarage. I närheten anläggs tre busshållplatser för stadsbussar.

Norr om det nya stationsområdet ska korttidsparkeringar och taxiplatser växa fram. Här – närmare Nöthagen – anläggs också en parkering för bilpendlare med 130 platser.

undefined
Vid den norra entrén (vid Norra bangårdsgatan) anläggs korttidsparkeringar och ett område för taxibilar.

– Det ska fram fler pendlarplatser. Vi tittar på olika alternativ utanför området, säger Johan Dahlrot.

Kostnaden för hela projektet beräknas landa på 1,8 miljarder kronor. Budgeten för de delar som Trafikverket ansvarar för, bland annat järnvägen, perrongerna och entréerna, är 1,2 miljarder.

Budgeten för kommunens delar, bland annat bussterminalen, är 574 miljoner kronor. Bidrag från Trafikverket och staten gör att kommunens kostnad landar på 319 miljoner kronor.

Bygget sätter igång redan i höst men de riktigt stora arbetena påbörjas under halvårsskiftet 2023.

– Det kommer att bli en del störningar även om vi arbetar för att minimera dem så långt som möjligt, säger Joel Renblom, på Trafikverket.

undefined
Den nya järnvägsstationen ska ha två plattformar och tre spår. Den ena plattformen nås direkt via bussterminalen och mittenperongen via någon av entréerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!