– Jag ser läromedel som ett komplement till undervisningen. Det är målen som styr, säger Per Öberg, matte- och idrottslärare på Nyköpings enskilda grundskola.
Han ser precis som forskarna (SN 15/10) att elevböcker kan vara bra för färdighetsträning och de används också i undervisningen.
– Just nu håller vi på med volym i årskurs åtta och då kan de färdighetsträna det i böckerna, säger han.
Till elevböckerna finns lärarhandledningar i bokform men de ligger mest kvar i bokhyllan. Han tycker lärarhandledningarna har blivit bättre med åren, men hans erfarenheter är att de mest leder till ett drillande av elever.
– Jag vill använda olika undervisningsmetoder.
Förslagen på metoder och aktuell forskning hittar han på nätet, lärarhandledningar blir snabbt inaktuella i bokform. Dessutom lutar han sig mycket mot egna erfarenheter.
– Jag har lärt mig sätt som funkar bra för eleverna och vilken typ av uppgift som är bra att diskutera.
Efter diskussionerna brukar eleverna jobba självständigt och då tar olika elevläromedel plats i klassrummet.
– Vi söker de bästa uppgifterna efter de mål vi vill uppnå. Finns det inte i läromedlet vi har, så letar vi upp det.
Han söker i gamla nationella prov eller på digitala plattformar men skulle gärna se att läromedelsförfattare hjälpte honom i hans sökande. Att de gav förslag på hur han kan jobba med olika förmågor och visa på fallgropar, som forskarna efterlyser. Helst uppdaterat på nätet.