När Bosals fabrik i Nyköping är i full gång 2022 räknar företaget med att mellan 200 och 400 personer ska jobba på anläggningen som ska producera komponenter till fordonsindustrin. Det är i sig ett betydande tillskott till Nyköpings arbetsmarknad – men dessutom uppstår olika följdeffekter, berättar Mats Kinnwall.
– Varje nytt jobb inom industrisektorn leder till att det skapas ytterligare ett jobb i någon annan sektor. Det brukar kallas för multiplikatoreffekten, säger han.
För att en fabrik ska fungera måste den försörjas med tjänster och varor, vilket ger jobb åt allt från ingenjörer, personal i personalmatsalen till ekonomipersonal. I fallet Bosal ingår en del av dessa jobb i siffran 200 till 400 tjänster – till exempel ekonomipersonalen – men med största sannolikhet inte alla.
Utöver multiplikatoreffekten ger en sådan här etablering upphov till andra spinn-off-effekter som genererar arbetstillfällen, förklarar Mats Kinnwall.
– Människor som jobbar på fabriken går på restaurang och de handlar i butiker. Det skapar jobb på den lokala pizzerian och på den lokala livsmedelshandeln.
– De som jobbar på fabriken betalar också skatt till kommunen och till regionen och det innebär tillskott till skolorna och till vården. Det kan leda till att fler lärare och sjuksköterskor kan anställas.
Så hur betydelsefull är en sådan här etablering för en stad som Nyköping?
– Jag skulle säga att den är väldigt betydelsefull. 200 till 400 jobb är i verkligheten 400 till 800 jobb. Det är roligt för Nyköping, säger Mats Kinnwall.
Förutom att etableringen har stor betydelse för Nyköping så är den viktig för den svenska bilindustrin, anser Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, som organiserar bilindustrins underleverantörer.
– Bosal är ett forskningsinriktat företag som ligger långt fram vad gäller teknik till en miljövänlig och eldriven fordonspark. Dessutom är det ett familjeägt företag som inte drivs av kvartalssiffror utan arbetar långsiktigt. Så det är väldigt roligt att de etablerar sig i Sverige, säger han.
I dag finns det ungefär 1 400 underleverantörer inom bilindustrin i Sverige. Tillsammans sysselsätter dessa företag 98 500 människor. De tre fordonstillverkarna i landet – Volvo, Volvo personvagnar och Scania – sysselsätter tillsammans 63 000 människor.