Alkoholkonsumtionen ökar kraftigt när midsommarhelgen närmar sig. Men under de senaste månaderna har Systembolaget stött på flera problem, både när det kommer till sortiment och teknik.
En fjärdedel av försäljningsvolymen påverkades av en cyberattack mot företagets underleverantör, vilket ledde till att många varor sålde slut. Dessutom har det varit problem med butikers kortterminaler, och ett 50-tal butiker tvingades be kunder ta ut kontanter för att kunna betala.
Trots detta är butikschefen Alexandra Gustafson på Systembolaget Nyköping City inte orolig inför storhelgen.
– Vi hade tidigare leveransproblem, men det är åtgärdat. Man behöver inte vara rädd för att det tar slut, säger hon och fortsätter:
– Är en specifik produkt slut finns det ett stort urval att välja mellan.
När det gäller butikens betalningslösningar anser hon att de inte skiljer sig från andra kedjor i nuläget.
– Det kan vara lite dippar ibland. Vissa kort kan vara påverkade, och likaså vissa banker. Men det påverkar ju även andra butiker, tänker jag.
Enligt systembolagets egna statistik såldes 1 540 000 liter alkohol under fjolårets midsommarvecka, jämfört med den genomsnittliga veckoförsäljningen på 1 036 000 liter.
– Det är klart, det är en helg som många firar. Så ser det ut varje år och det är inget ovanligt, säger butikschefen.
Den ökade försäljningen gäller alla dryckessorter, inklusive den alkoholfria kategorin – som ökade med drygt 226 procent i kontrast till en vanlig vecka.