Öster i centrala Nyköping har under åren gått från att vara en ren gata med biltrafik till en något mer ombonad plats. Men vad händer med Östers biltrafik framöver?
Socialdemokraterna:
– Över tid tror vi det är en bra idé att minska biltrafiken på Öster. Det måste dock ske i samverkan med näringsidkare på Öster. Redan nu har gatan fått ett lyft när biltrafiken minskat, säger Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande.
Moderaterna:
– Bilfritt är bra för miljön och för de som bor på Öster. Men upplägget måste även fungera för näringsidkare på och runt Östra Storgatan samt bidra till ett levande Öster. Hur tänker man att våra näringsidkare ska få sina leveranser om det är bilfritt?, säger Ahmad Eid (M), gruppledare.
Miljöpartiet:
– Vi vill ha bilfritt på Östra Storgatan. Det gynnar miljön, är tryggare för gående, cyklister och är trevligare för restauranggäster och människor som vill ta en fika. Biltrafiken i centrala staden ska minska, genom att begränsa genomfartstrafik, säger Marco Venegas (MP), gruppledare.
Sverigedemokraterna:
– Vi är positiva till att alla typer av fordon och att gående ska kunna samsas på Östra Storgatan. Vi vill inte ha ett bilförbud, säger Malin Karlsson (SD), gruppledare.
Centerpartiet:
– Det finns önskemål om bilfritt, det finns önskemål om biltrafik. Det viktiga är att man tillåter det lokala näringslivet att medverka till den lösning man kommer fram till. Den närliggande kantparkeringen på tvärgatan blir allt viktigare ju mer man stänger av för biltrafik, säger Martina Hallström (C), gruppledare.
Liberalerna:
– Med tanke på handeln och tillgängligheten är det bäst att det fortsätter som idag. Det är ett gångfartsområde där bilar bara får köra i 7 kilometer i timmen. Så det är inte för mycket trafik idag då det oftast bara är bilar som besöker butiker som kör där, säger Patrik Ivarsson (L) gruppledare.
Vänsterpartiet:
– Vi har länge drivit frågan om bilfritt på Östra Storgatan, säger Helena Dahlström (V), gruppledare.
Kristdemokraterna:
– Vi ser stora problem med tillgängligheten till både Öster och Väster. Bilfri Östra Storgatan skulle ytterligare försvåra för äldre och de som inte kan gå längre sträckor eller cykla. Ett helhetsgrepp över hela situationen är nödvändigt, säger Lars Lundqvist (KD), gruppledare.