Flygplatser, som normalt förknippas med koldioxidutsläpp och negativ miljöpåverkan, kan komma att få en ny roll i samhället.
På fredagen hölls Nordens största digiloga (digital och analog) hållbarhetskonferens på en lite otippad plats, nämligen Skavsta.
Det pratades bland annat om Skavstaområdet, flygplatsens funktion och flygets gröna omställning, samt vilka möjligheter det finns för Skavsta i detta.
– Vi är ödmjuka i den här frågan och vet att det finns otroligt mycket att göra, men vi kavlar upp ärmarna och kör igång. Vi tar det här greppet i ett tidigt stadium, säger Maria Karlsson från Arlandastad group.
Målet är att skapa en klimatsmart plats.
– När vi ska utveckla området jobbar vi bland annat med att hitta bra energiförsörjning och hållbara transportlösningar. Vi tror helt säkert att solenergi är en av lösningarna framåt men inte den enda.
– Det handlar om ekologisk hållbarhet men också om social. Dagens ambition är att inspirera, både oss och andra. Och att fylla på med kunskap, säger hon.
Hur ser Skavsta ut idag, ur ett hållbarhetsperspektiv?
– Vi har ett miljötillstånd som vi jobbar med och lever upp till, men vi har insikt och vilja av att göra mycket mer, säger Maria Karlsson.
En av de temaområden som diskuteras är hållbar mobilitet.
Precis som elbilarna tog sig in i våra liv, menar föreläsaren Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, att även elflyg snart kommer att bli det normala. Och i omställningen har flygplatser, där bland Skavsta, en stor funktion.
– Vi är i en omställningsprocess. Hela mänskligheten är på en grön resa, både i Sverige och i Europa. Och på den är jag helt övertygad om att vi behöver flyget som transportslag, säger han och fortsätter:
– Med en stor bestämd upptagen yta, grindar och inhägnader som inte kan användas till mycket annat, skulle flygplatser kunna vara en hållbarhetsnod där man tillverkar el.
Elen som skulle komma från solceller ska man i sin tur använda till flygplan och flygplatsens markfordon, privata elbilar och lastbilar men även kommunala fordon såsom bussar.
I utvecklingen av hållbara flygplan förklarar Fredrik Kämpfe att man jobbar med tre spår:
Hållbart flygbränsle (biobränsle), som skulle användas till de längre flygningarna. Elflyg eller elhybridflyg för kortare flygningar och vätegasflyg för medellånga sträckor.
– Gör man detta på rätt sätt kan flyget framstå som ett otroligt fint, hållbart och tillgängligt transportmedel i framtiden, säger Fredrik Kämpfe.
Han beskriver också framtidens drönare, passagerardrönaren. En drönare med fyra propellrar, en i varje hörn, som har plats för två till fyra personer.
– Man kan tänka sig små flygande minibussar för sju–åtta personer, som kan bli en del av kollektivtrafiken framöver.
Hållbarhetskonferensen A sustainable tomorrow, med en hub på Arlanda och en på Skavsta, arrangerades av Arlandastad group i samarbete med Almi företagspartner Sörmland och Nyköpings kommun.
– Vi har många företag i Nyköpings kommun och vill stötta dem också när det gäller deras hållbarhetsarbete. Detta event bjuder på både inspiration och handfasta råd och tips, säger Christina Johansson, strateg i division näringsliv, kultur och fritid Nyköpings kommun.
Evenemanget hölls på Connect hotel Skavsta. Planen är att det ska arrangeras årligen.