Den norra påfarten vid Påljungshage ska byggas om och är vardagar avstängd för all trafik
Två veckor till måste bilisterna som ska åka norrut mot Södertälje och Stockholm använda påfarten vid trafikplatserna Hållet eller Hemgården.
– Vi öppnar avfarten fredag eftermiddagar och stänger sedan på måndag morgonen, säger Göran Sievert, platschef på NCC Vägservice i Nyköping som har driftsentreprenaden för det statliga vägnätet i östra Sörmland.
Påfarten vid Påljungshage, som har sitt ursprung från vänstertrafiken, är för kort och tvär. Dessutom har sikten skymts av en skogsdunge, som nu håller på att huggas bort.
– Förra året byggde vi om påfarten på andra sidan motorvägen, som går söderut, nu gör vi likadant med den här, säger Göran Sievert.
När påfarten förlängs måste också slänten upp mot väg 223, som passerar Ekensberg, förstärkas med gabioner. Det är stenar som läggs i en stålbur och bildar ett kompakt skydd så att slänten inte rasar.
Under ombyggnaden är halva körbanan norrut avstängd, all trafik samlas i vänster körfält och hastigheten är nedsatt. Under högtrafik, särskilt under helgrusningen på fredagar och söndagar, ringlar kilometerlånga köer förbi Påljungshage.
Motorvägen E4 förbi Nyköping är en av Sveriges mest trafikerade vägar. Här passerar ungefär tio miljoner fordon under ett år och vägen slits hårt.
– Slitaget går ganska fort och svårast att laga är spåren i vägbanan. Potthål är lite enklare, då räcker det att skicka ut en man som fyller i hålet med asfalt, säger Göran Sievert.
Om några veckor är det dags för en ny utryckning. Då gäller det sättningar i vägbanan vid Sättersta.
– Det ska vi justera upp med ny asfalt, säger Göran Sievert.
Men det räcker inte med akuta åtgärder. Ungefär vart tionde år asfalteras vägbanan om, så att den ska i skick som ny. Under augusti och september har drygt tre mil av motorvägen mellan Stavsjö och Bergshammar fått ny asfalt i norrgående rikting.
Ett jättejobb som kostade cirka 25 miljoner kronor och som avslutades förra veckan.
– Vi asfalterade båda körfälten, nästa år tar vi södergående körfälten från Gammelsta och söderut, säger Tomas Pettersson, projektledare vid Trafikverket.
All trafik hänvisades till alternativa vägar, exempelvis på den gamla riksvägen som passerar genom Jönåker och Svalsta, och trafiken flöt hyfsat.
– Vi undviker sådana här jobb under semesterperioderna som är de mest trafikintensiva, säger Tomas Pettersson.