När pandemin slog till i mars 2020 minskade antalet människor som besökte området runt Västra storgatan – Nyköpings stadskärna. I synnerhet klädbutikerna drabbades hårt, visar siffror som organisationen Fastighetsägarna har tagit fram tillsammans med Handelns utredningsinstitut (HUI).
För just klädbutiker minskade omsättningen med 77 miljoner kronor: från 249 miljoner kronor år 2019 till 172 miljoner kronor år 2020. Det innebär ett tapp på 30,9 procent.
– Vad gäller kläder och mode drabbades Nyköping hårdare än andra jämförbara stadskärnor. I medelstora stadskärnor ligger minskningen i genomsnitt på 23,6 procent. Däremot klarade sig Nyköping bättre än många andra sett till totalen, säger Peter Sörman, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna.
Vad gäller alla andra branscher uppvisar nämligen Nyköping bättre siffror än genomsnittet.
För hotell och restaurang minskade omsättningen i Nyköping med 15,3 procent (18,8 procent i jämförbara städer), kommersiell service (till exempel frisörer och gym) minskade med 15,9 procent (17,4 procent) och butiker inom hem och fritid ökade till och med omsättningen i Nyköping med 2,2 procent (minus 5,5 i jämförbara städer).
På riksnivå var det bara stadskärnornas mataffärer som fick se sin omsättning öka under pandemiåret. I Nyköping var ökningen högre än riksgenomsnittet: 9,5 procent i jämförelse med 5,6 procent.
Varför klarade sig Nyköping så pass bra? Är Nyköpingsborna extra lokalpatriotiska?
– Nej, jag tror nog att människor i alla städer är lokalpatriotiska i någon utsträckning och vill stödja sin lokala handel, säger Peter Sörman.
Under pandemiåret 2020 blev stadskärnan i Nyköping fem butiker fattigare. Omsättningen minskade totalt från 1 036 miljoner kronor till 960 miljoner (minus 76 miljoner) och antalet anställda minskade från 564 till 551 (minus 13).
Det var ett tufft år, summerar Maria Karlsson, näringslivschef på Nyköpings kommun.
– Men tack vare kreativa handlare och ett gott samarbete mellan flera berörda aktörer i kommunen har Nyköping klarat sig bättre än många andra. Det lovar trots allt gott för framtiden, säger hon.
Genom att analysera mobiltrafik från Telia har utredarna bakom rapporten kunnat se att besöksströmmarna till Nyköpings stadskärna minskade kraftigt efter mars 2020. Under juni 2021 har besöksströmmarna till stadskärnan ökat.