När det högprofilerade bolaget bestämde sig för att det var dags att bygga en båtfabrik – som skulle sysselsätta drygt 100 personer och producera 400 båtar om året – skickade X Shore en förfrågan till 60 kommuner.
Gensvaret var stort. Elias Wästberg, etableringsansvarig på X Shore, och andra i ledningsteamet åkte kors och tvärs över landet och tittade på potentiella industrilokaler.
– Alla svarade inte på vår förfrågan men väldigt många, berättar han.
Till slut utkristalliserade sig två kandidater: nämligen Västerås och Gävle. Ungefär samtidigt presenterade sig en ny intressent.
– Nyköping dök upp ganska sent i processen. Men de var väldigt energiska och proffsiga. Kommunens näringslivskontor har en stor del i att vi till slut valde Nyköping.
Sedan drygt ett år tillbaka arbetar näringslivskontoret i Nyköping på ett delvis nytt sätt. För näringslivschef Maria Karlsson är X Shores omdöme om näringslivskontoret ett kvitto på att det fungerar.
En del i det nya arbetssättet är att samarbetet med externa aktörer – som Arbetsförmedlingen och Stockholm Business Region – har intensifierats.
– Det gör att vi snabbt kan svara upp mot behov företaget har. Vi lägger också stor vikt vid att försöka förstå företagets affär och koppla ihop etableringen med relevanta befintliga företag och partners som vi har här lokalt, säger hon.
Vad betyder etableringen för Nyköping?
– X Shore är ett otroligt spännande bolag som bryter ny mark och på ett konkret sätt bidrar till omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Det är något av en drömetablering, med hög innovationsgrad, grön agenda och många nya jobb.
Förutom näringslivskontorets insatser lyfter Elias Wästberg fram Nyköpings läge mellan Södertälje och Norrköping/Linköping som betydelsefullt för X Shores val av etableringsort.
I X Shores nya fabrik ska båtarna tillverkas med hjälp av linjeproduktion – och i Södertälje finns Scania som är världsledande på området.
– I Linköping och Norrköping finns stor kompetens på kompositer. Eftersom vi bygger våra skrov i komposit är det intressant för oss, säger han.
I dag har X Shore en pilotanläggning i lokaler som tidigare tillhörde Eberspächer. Linjeproduktionen av elbåtar ska vara i gång efter årsskiftet och i april ska även skroven börja tillverkas i Nyköpingsfabriken.