Genom skolan och den ideella organisationen Ung företagsamhet får gymnasieelever prova på hur det är att driva företag. I Johanna Sällströms klass på Öknaskolan har det gått trögt med företagandet och hittills är hon den enda i klassen som startat upp ett UF-företag, men bra går det för henne.
Eatofsweden säljer t-shirts med trycket "Bevara landsbygden, ät svenskt". Överskottet från t-shirtförsäljningen går direkt till Mjölkböndernas fond där bönderna kan söka stöd för sin verksamhet.
– För det första vill jag att folk ska bli medvetna om vilken kris det är för mjölkbönderna, jag har en klasskompis som nyligen fick lägga ned sin mjölkgård och min moster fick också lägga ned. Men jag ville inte att pengarna skulle gå till min egen ficka.
Marknadsföringen har Johanna hittills skött via sociala medier och Eatofswedens facebooksida har hittills drygt 500 gilla-markeringar.
– Det började med Facebook och nu finns jag på Instagram också. På facebooksidan hade jag efter två veckor 300 likes, det är fler än de flesta andra UF-företag jag tittat på.
Tröjorna kostar 200 kronor och har bland annat sålts på marknader och via nätet, försäljningen har gått över förväntan.
– Det har gått väldigt bra, först sålde jag på Trosa julmarknad. Målet hade jag satt på 50 sålda tröjor som var antalet i första leveransen, och nu har jag fått en beställning på 50 till, säger Johanna.
Hon startade företaget i november och har fått presentera idén om Eatofsweden på Sörmlands sparbanks företagspitch för unga företagare.
– Det var lite nervöst men det gick jättebra och jag fick massor av tips.
I regionaltävlingen för UF har Johanna Sällström chans att gå vidare och tävla i SM i ungt företagande.