Varje år får företagen i Nyköping tycka till om kommunens service i en undersökning som görs av Stockholm Business Alliance. I år har 236 företag svarat och enligt dem har kommunens service blivit sämre på alla punkter.
Störst är tappet när det gäller att få låna kommunens mark, för till exempel en uteservering. Där faller Nyköping från ett index på 76 till 65 av maximalt 100. Även när det gäller bygglov, serveringstillstånd och miljö- och hälsoskydd tycker företagen att servicen har blivit sämre. Sammanvägt backar kommunen från 68 till 63 på index-skalan. Gränsen för vad som klassas som godkänt går vid 62. Nyköpings näringslivschef Maria Karlssons mål är att nå 73.
– Då har vi verkligen satt ribban högt. En viss fluktuation får man tyvärr räkna med i utvecklingsarbetet, men det är klart att det hade varit roligare om det gått stadigt uppåt, säger hon.
Vad händer nu?
– Undersökningen ger oss massor av värdefull input som vi tar med oss i vår fortsatta process, och tydliga signaler på områden där vi behöver undersöka och jobba vidare.
En grupp som ska få mer uppmärksamhet är lantbrukare. De är minst nöjda och ger kommunen underkänt.
– Vi måste bli bättre på att förstå vad det beror på. Jag har tagit kontakt med LRF lokalt som vill jobba tillsammans med oss för att komma framåt. Vi har bjudit in fler lantbrukare till vår aktivitet "samspelet" och nästa vecka har vi en workshop på temat kundnöjdhet och service med miljönämnden.
Även industriföretag och handeln ger kommunen låga betyg. Vad kan ni göra mer?
– Vi jobbar stenhårt för att effektivisera våra processer, göra formuleringar i våra brev mindre krångliga och inte minst förbättra vårt arbetssätt vid ärenden som berör fler än en enhet, att lotsa kunden. Nästa steg är att ha interna workshops med våra tjänstemän under september och oktober för att hitta de konkreta förändringarna, säger Maria Karlsson.