Securitas sköter delar av säkerhetskontrollen på Skavsta och vaktar flygplatsområdet. I och med att Skavsta beräknas tappa 25 procent av passagerarna i år blir konsekvenserna stora även för vaktbolaget. Inget varsel har lagts men enligt Securitas förhandlingschef Ronny Fredriksson hamnar nedskärningarna på samma nivå som Skavstas totala trafiktapp.
– Det här är inget som vi tycker är roligt, men tyvärr inträffar det ibland. Neddragningen går att hantera på många olika sätt och vi vill hitta en lösning där vi kan komma överens med facket. Ännu har vi inte börjat peta i vilka som påverkas.
Den åtgärd som ligger närmast till hands är att kapa timanställningarna, men frågan är om det räcker. Dessutom väcker en tunnare bemanning på flygplatsen också nya bekymmer.
– Det blir svårare att täcka pikarna av högtrafik på morgon och kväll, med ett glapp emellan. När vi tittar på hur vi ska lösa det kan vi komma fram till att det behövs både större eller mindre nedskärningar än 25 procent, säger Ronny Fredriksson.
Företaget håller informationsmöten med sina anställda under veckan och nästa förhandlingstillfälle med Transport är om en dryg vecka. Stämningen bland personalen på Skavsta är orolig, men kanske finns det möjligheter inom företaget som kan lugna några.
– Det kan finnas chans för omplaceringar till andra flygplatser. De närmsta ligger i så fall i Stockholmsområdet, men att pendla till jobbet är ju vanligt i dag, säger Ronny Fredriksson.
Securitas har uppdrag både på Bromma och Arlanda. Dessutom finns de på närliggande Norrköpings flygplats, men oturligt nog för Skavstapersonalen går avtalet där ut nu i början av året.
– Jag vet att det behövs folk på Arlanda men dit är det bra långt att pendla. Fast kanske finns det någon bland våra medlemmar som kan tänka sig det, säger Transports ombudsman Jonny Fransson.
Förra veckan varslade Skavsta sex personer som jobbar i bland annat incheckningen. Hur många som påverkas vid flygplatsens övriga funktioner, som säkerhetskontroll och flygplanslastning är ännu inte klart.
– Vi har bara träffats en gång och då försökte flygplatsen sparka en massa folk direkt. De ville skära ner först och omorganisera sen. Gör om och gör rätt, sa vi, så förhandlingarna har inte kommit någon vart ännu, säger Leif Härnvall, ombud på Transports flygavdelning.