– Skolan har blivit som ett hem när hemma inte har känts som hemma...
Tårarna rinner nerför kinderna.
Selma sitter framåtlutad med ansiktet i händerna. Hon har kommit till redaktionen den här dagen för att berätta om vad elevhälsan betytt för henne under hennes skoltid på högstadieskolan Omega i Nyköping.
Med sig har hon skolkuratorerna Gabriella Engvall och Ina-Cecilia Borgman. De står inför att eventuellt bli varslade efter kommunens besked om neddragningar av elevhälsan.
Kuratorerna tröstar Selma med kramar och ord.
Hon tar sats och försöker igen.
– Kuratorerna är där så fort man kommer till skolan. De möter upp. De säger hej...
Rösten försvinner igen.
Tårarna kommer tillbaka när hon tänker på vad de betytt.
Varje dag står de där vid entrén och hälsar välkommen.
I en tid då lärarna måste fokusera på undervisningen och inte har tid eller möjlighet att fånga upp barnen, så blir kuratorerna extra viktiga.
De syns och hörs på skolan hela tiden, säger Selma. Hon pratar med dem om allt. Inte bara de jobbiga sakerna. Det ska vara roligt att komma till skolan. Utan det roliga finns inte orken och motivationen att lära.
– Har man inte det mentala stödet i skolan så vill man oftast inte komma dit. Vissa lärare kan man få relationer med, men de flesta satsar bara på betygen och inte hur man mår, säger hon.
Kuratorerna har hjälpt henne genom konflikter med vänner, genom psykisk ohälsa, hög frånvaro och ångest.
Ina-Carolin Borgman vänder sig mot Selma.
– Du har jobbat mycket med dig själv under de här åren. Från att ha haft det så jobbigt och kanske inte ens skulle ha gått i skolan idag. Till att du går heltid i skolan och klarar dig kanon och ska in på gymnasiet nu till hösten.
I dag mår Selma ganska bra. Men hon tänker på alla elever som inte gör det. Hur ska det gå för dem som inte få det stöd som de behöver?
På Omega är det två kuratorer på drygt 400 elever. Det är ett ganska lågt elevantal per kurator.
Ina-Cecilia Borgman berättar att det finns kuratorer inom kommunen som på egen hand ansvarar för 750 elever fördelat på fyra skolor. Under de förutsättningarna är det omöjligt att fånga upp och skapa relationer med eleverna, anser hon.
Kollegan Gabriella Engvall menar att kuratorerna enbart kan hjälpa om de byggt upp ett förtroende.
– Om det hade varit jag för lite mer än ett år sedan så hade jag aldrig trott att jag skulle gå ut nian. Jag hade inte gått i skolan om det inte hade varit för kuratorerna, säger Selma.