Granström (S): Trafikverkets förslag försenar Ostlänken

Planerna för Ostlänken ska justeras. Urban Granström (S) "ser med stor oro" på att Ostlänken försenas ytterligare.

Nya ändringar av Ostlänken oroar kommunalrådet Urban Granström (S). Förändringarna gör att järnvägsprojektet försenas ytterligare.

Nya ändringar av Ostlänken oroar kommunalrådet Urban Granström (S). Förändringarna gör att järnvägsprojektet försenas ytterligare.

Foto: Trafikverket

Nyköping2023-06-26 19:07

Det från början gigantiska järnvägsprojektet skulle knyta samman storstadsregionerna Stockholm-Malmö-Göteborg. Men med ny regering ändrades förutsättningarna. Numera är uppgiften att knyta ihop närområdena med storstäderna.

Samtidigt har järnvägsprojektet belagts med sparkrav. 

Nu har Trafikverket landat en rapport vari man kan spara minst 2,7 miljarder kronor.  Bland besparingarna finns bland annat ändrade stationsförändringar för Linköping och Norrköping. Men även förändringar vad gäller bibanan vid Skavsta. 

Från början var planen att bibanan vid Skavsta skulle ha en bro, som förband bibanan med Ostlänken. Bron har nu i Trafikverkets förslag slopats. Istället ska det bli en planskild anslutning till huvudbanan, det vill säga att med växel förbinda huvudbanan, enligt Ann-Sofie Atterbrand, verksamhetsstyrningschef Trafikverket.

Det minskar kostnaderna, fortsätter hon. Men förändringarna påverkar också tidplanen med ett till två år.

Det bekymrar kommunalrådet Urban Granström, som också är ordförande i Nyköping-Östgötalänken AB.

– Kommunerna och regionerna är införstådda med behovet av kostnadsminskningar. Men vi ser med stor oro på att Trafikverkets förslag försenar Ostlänken och därmed minskar nyttorna för samhället.

Omtaget ska inte påverka anläggningsstarten, som i Nyköping är beräknad till år 2026-27, säger Ann-Sofie Atterbrand.

Kostnaden för Ostlänken beräknas till 91,4 miljarder kronor. Innan Trafikverkets nya förändringar skulle tågen rulla 2035.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!