Tågresandet mellan Nyköping och Stockholm sjönk ett par procent förra året, men ökade lika mycket året dessförinnan.
− Om Swebus ser en rejäl ökning nu beror det på att resandet med kollektivtrafiken har ökat totalt. Fler kanske till exempel ställer bilen än tidigare, säger Jan Kyrk, SJ:s affärschef för Mälardalen.
Däremot går det att se en liten nedgång mellan Vagnhärad och Stockholm, förmodligen på grund av Trosabussen, tror SJ.
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) erkände nyligen i en intervju med Länstidningen i Södertälje att allmänhetens förtroende för järnvägen och tågtrafiken är mycket lågt. Folk är oroliga för om det är säkert att åka tåg och för att komma fram i tid, menade hon.
Problemen verkar dock inte ge avtryck i form av mindre resande, varken lokalt eller på riksplanet, enligt Kyrk. Företagets egen kundundersökning visar heller inte att förtroendet bland resenärerna dalar, menar han.
I Svenskt kvalitetsindex mätning, som kollar svenskarnas attityder till olika varumärken, hör SJ däremot till bottenligan.
Sträckan mellan Nyköping och Stockholm, där Vagnhärad är ett stopp, ingår nu i ett särskilt punktlighetsprojekt. Olika myndigheter kring järnvägen samarbetar för att minska andelen tåg som inte håller tiderna.
− Vi föreslår till exempel att Trafikverkets operatörer ska åka med i våra tåg så att de får tips per automatik om hur man kan förstärka nätet. Tidigare jobbade alla parter ganska mycket på egen hand, säger Kyrk.
Målet är att 95 procent av tågen ska anlända i tid år 2020, jämfört med dagens 90 procent.
Har konkurrensen om resenärerna ökat?
− Nej, generellt har vi fortfarande en ökning både mot buss och flyg. Tågets dilemma är snarare att vi har väldigt ont om plats, vi får inte rum med alla de tåg som vi vill köra. Begränsningen är speciellt stor på enkelspåriga linjer som vid Nyköping, säger Kyrk.