SJ släpper sparpaket – Nyköping drabbas

Nu har SJ presenterat sparpaketet som ska få bolagets ekonomi att gå ihop. 400 personer varslas. Tågstationen i Nyköping är en av dem som drabbas.

Nyköping2014-01-21 09:56

Strax efter 10.30 på tisdagsförmiddagen bekräftade SJ att företaget varslar 400 anställda. 237 får lämna administrationen, i första hand på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo. Dessutom stänger SJ 17 resebutiker i Sverige med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. SJ har också beslutat att koncentrera kundtjänstverksamheten till Ånge. Som en följd läggs kontaktcenter i Tranås med 95 anställda ner. Utöver de 400 varslade berörs 53 tidsbegränsade anställda inom försäljningen.

En av resbutikerna som berörs är den vid Nyköpings tågstation. Resebutiken stänger från och med 31 mars, vilket innebär att två medarbetare varslas på orten. I länet berörs även sex anställda på resebutiken i Katrineholm och fem anställda i Eskilstuna.

– Vi säljer i dag 9 av 10 biljetter via digitala kanaler eller ombud. Samtalen till våra callcenter har gått ner med 50 procent de senaste tre åren, försäljningen i våra butiker har också gått ner 50 procent. Vi måste anpassa vår distribution till det, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

– Det är tyvärr ett nödvändigt ont. Det är något vi måste göra om vi ska klara att konkurrera och överleva i framtiden. Det är bara synd att företaget har avvaktat så länge, säger Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ.

SJ stänger även sin resebutik i Köpenhamn. De 18 resebutiker som stänger är Alvesta, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Gävle, Hallsberg, Karlstad, Katrineholm, Köpenhamn, Linköping, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Skövde, Uppsala, Västerås, Örebro och Östersund.

Verksamheterna i resebutikerna vid Arlanda, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö berörs inte av varslet.

Varslet motsvarar en femtedel, 200 miljoner, av den besparing på en miljard kronor på tre år som SJ har aviserat. Samtidigt investeras 3,5 miljarder i ny teknik och upprustning av tågen.

– Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om