Nya målgrupper ska lockas att tågluffa

Barnfamiljer och pensionärer gör ungdomsgängen sällskap som tågluffare. Åtminstone om SJ lyckas nå den nya publik de söker.

Carmen Granström och dottern Olivia reser gärna med tåg.

Carmen Granström och dottern Olivia reser gärna med tåg.

Foto: Sara Hadfy Högström

Nyköping2021-05-16 15:25

– Med olika reslängd på kortet hoppas vi kunna nå fler målgrupper än ungdomarna, säger Anton Almqvist-Källén presskommunikatör på SJ.  

I slutet av maj släpper SJ sommarens tågluffarkort inom Sverige. Nytt för i år är veckokortet som de hoppas kan locka den otypiska tågluffaren. 

Anton Almqvist-Källén berättar att SJ vill möjliggöra för pensionärerna att komma ut och resa efter pandemin genom att erbjuda bekväma lösningar. De vill också locka barnfamiljerna till att upptäcka tjusningen med tågluffande.

Carmen Granström från Nyköping tycker mycket om att resa och hon skulle absolut kunna tänka sig att tågluffa med barn. 

– Det är kul att kunna umgås samtidigt som man transporterar sig, och så finns det miljömässiga fördelar med tåg, säger Carmen Granström.

Hon berättar att hon och hennes familj gärna reser med tåg, men att priset på biljetterna spelar roll.

– Det känns inte motiverat att ta tåget om det blir dyrare än om man tar egen bil, säger Carmen Granström. 

Anton Almqvist-Källén på SJ tror att resor med tåg inom Sverige på sikt kan konkurrera ut många utlandsresor. Populära resmål är storstäderna – men även Jämtlandsfjällen, Järvsö och Höga Kusten lockar besökare. Han vill dock uppmana människor att stanna till på de mindre orterna längs vägen.

– Det finns många gömda pärlor att upptäcka i Sverige, säger Anton Almqvist-Källén på SJ. 

Årets tågluffarkort är öppet för resande 14 juni till 15 augusti. Likt tidigare år finns också 15 och 30 dagars-kort. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!